گوناگون

اختصاص هشت هزار میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون در باغات کشور

81237488 5823166

ˈجهانگیر عربˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: دولت تدبیر و امید در نیمه دوم سال گذشته نیز هفت هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص داده بود.

وی استفاده از ماشین الات را در کاهش هزینه های تولید بسیار مهم خواند و گفت: ضریب نفوذ ماشین آلات در باغ های کشور هم اکنون 1.18 اسب بخار است که در پایان دولت یازدهم امیدواریم به 1.5 برسانیم.

وی اصلاح و بهسازی باغات با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت را از دیگر اولویت ها برشمرد و در خصوص توسعه سطح باغات کشور گفت: بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی این مساله در دست مطالعه است.

عرب با بیان اینکه با توجه به شرایط منابع آبی کشور توسعه باغ ها از سیاست های اصلی نیست گفت: توسعه باغ در مناطقی که 400 میلیمتر بارندگی دارند و نیز اراضی شیب دار در اولویت است اما در سایر مناطق این مساله مورد توجه نیست.

وی یادآور شد: در کشور یک میلیون هکتار از باغ ها در برنامه اصلاح و بهسازی قرار دارد که استان سمنان نیز از این مزیت برخوردار است و با اصلاح باغ ها تولید کشور تا 50 درصد تا افق 1404 قابل افزایش است.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشورزی پسته و انار و نیز اصلاح سردرختی ها در شمال استان سمنان را از میوه های دارای اولویت توسعه دانست و افزود: در کشور نیز در مناطق جنوبی با توجه به نوع اقلیم توسعه خرما و مرکبات، در مناطق شمال و شمالغرب میوه های هسته دار و در مناطق مرکزی ایران پسته، نخیلات و زیتون مطرح است.

سطح باغ های کشور 25 میلیون هکتار است و پیش بینی می شود امسال 16 میلیون تن محصولات باغی تولید و عرضه شود.ک/3

599

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا