گوناگون

اراک مشمول برخورداری از سیستم حمل‌ونقل ریلی شد

نهمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک در استانداری مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، در این جلسه محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی ضمن قدردانی از حمایت و سعه صدر مردم اراک در بحث آلودگی هوا و همچنین تقدیر از تلاش سمن‌ها و مطبوعات، افزود: با وجود انجام اقدامات بسیار خوب در این راستا، هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله بسیاری داریم و باید همچنان تلاش‌های خود را ادامه دهیم.

وی از مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص وضیعت حمل و نقل ریلی در شهرهای بالای یک میلیون نفر خبر داد و گفت: براساس تصمیم روز گذشته هیئت دولت، اراک با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در زمره شهرهای بالای یک میلیون نفر آلاینده جای گرفت تا مشمول برخورداری از سیستم حمل و نقل ریلی شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه براساس این تصمیم برای ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی در شهر 50 درصد هزینه‌ها را دولت و مابقی را شهرداری اراک تقبل خواهد کرد، اظهارکرد: علاوه بر این تصمیم، وزارت کشور و معاونت راهبردی ریاست جمهوری نیز مکلف هستند وضعیت اعتباراتی که در سال‌های گذشته باید برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا تخصیص داده می‌شد را بررسی کند.

وی اضافه کرد: تاکنون برای طرح جامع آلودگی هوای اراک از 31 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، تنها 20 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و باید وضعیت مابقی اعتبارات در نظر گرفته شده توسط وزارت کشور و معاونت راهبردی ریاست جمهوری بررسی و در سال 94 شرایط تخصیص آن مشخص شود.

مقیمی با تأکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوای شهر اراک با مسائل اجتماعی گره خورده است، عنوان کرد: با وجود اصلاح وضعیت فضای سبز و اجرای طرح‌های مانده از سال‌های گذشته و انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر، هنوز شرایط ایده‌آلی در مرکز استان رقم نخورده است و باید در این راستا همچنان تعامل و همدلی‌های خود را ادامه دهیم.

وی افزود: مسئولان استان در کنار مسئولان ارشد کشور بحث محیط زیست را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند اما، نکته‌ای که در استان هنوز نامشخص است شرایط تالاب میقان است و باید بررسی‌های لازم برای تعیین تکلیف آن انجام شود.

تبدیل آلومینیوم ایران به صنعت سبز با اجرای طرح نانوفیلتر هوشمند

به گزارش ایسنا، در این جلسه اجرای نانوفیلتر در صنایع آلومینیوم ایران(پروژه ملی صنعت آلومینیوم سبز پایدار با نانو فیلتر هوشمند ایرانی) مورد بحث قرار گرفت.

رسول نوروزیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوای پاک، به تشریح عملکرد این فیلتر پرداخت و افزود: این پروژه برای اولین بار در کشور توسط محققان ایرانی تهیه شده است و ارزش آن 130 میلیارد تومان تعیین شده است. این فیلتر هفته آینده در تونل توحید تهران نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: آلایندگی شرکت ایرالکو دغدغه استان به شمار می‌رود در حالی که با استفاده از این فیلتر می‌توان این صنعت را به صنعت سبز تبدیل کرد.

نوروزیان با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه در شرکت آلومینیوم ایران ارزش افزوده بالایی را برای شرکت به همراه خواهد داشت، گفت: از طریق این فیلتر می‌توان از آلاینده‌های شرکت(هر ساعت 120 تن گاز آلاینده) گازکربنیک و یخ خشک تولید کرد.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح در روز شش تن یخ خشک و 100 تن گاز کربنیک تولید خواهد شد و سالانه 14 میلیارد تومان به کارخانه سود خواهد رسید؛ از این طریق روزانه 60 میلیون تومان گازکربنیک و 24 میلیون تومان یخ خشک تولید می‌شود. همچنین با اجرای این طرح سالانه در حدود 15 میلیون یورو از محل دفتر سازمان ملل اوراق کربن اختصاص داده خواهد شد و عملاً ظرف مدت پنج سال رقم هزینه شده توسط شرکت برای نصب این فیلتر باز خواهد گشت.

رئیس هیئت مدیر شرکت هوای پاک، رقم کلی اجرای این پروژه را 93 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: فاز اول این پروژه با رقمی معادل 49 میلیارد تومان انجام خواهد شد.

نصب دوربین‌های کنترل ترافیک اراک نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار

به گزارش ایسنا، در این جلسه ابوالفضل شالی‌بیگ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای پیاده‌سازی سامانه هوشمند حمل و نقل در اراک گفت: مطالعات هوشمندسازی سامانه حمل و نقل اراک در سال 86 انجام شد و سال گذشته مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

وی با اشاره به تهیه تجهیزات و نرم‌افزارهای لازم برای اجرای این طرح در اراک اظهار کرد: انواع دروبین‌ها مانند دوربین نظارتی ثابت، متغیر، ترددشمار و داخل ایستگاه تهیه شده است که تعدادی نصب شده و برای نصب تعدادی دیگر نیاز به اعتبار داریم.

شالی‌بیگ تعداد دوربین‌های تهیه شده را بیش از 100 دستگاه عنوان کرد و گفت: برای ادامه کار نیز دو میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و 500 دستگاه تاکسی در شهر تردد دارند که میانگین عمر این ناوگان 7.5 سال است و علاوه بر نوسازی نیازمند دو هزار دستگاه تاکسی دیگر هستیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک با اشاره به اینکه وام مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تأمین نشده است اضافه کرد: برای راه‌اندازی مرکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز نیازمند 80 تا 90 میلیون تومان هستیم.

شالی‌بیگ همچنین به وضعیت اتوبوس‌های سطح شهر اشاره کرد و گفت: تعمیرات جزئی در اتوبوس‌های فاقد کیفیت به انجام رسید، نوسازی اتوبوس‌های از رده خارج نیز انجام شد، معاینات فنی و آنالیز روغن آنها جهت کنترل سیستم فنی آنها نیز انجام گرفت و همچنین تمرکز آنها از هسته مرکزی شهر برداشته شد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه محمدحسین مقیمی خواستار حمایت بانک‌ها از اجرای پروژه فیلتر نانو در صنایع آلومینیوم ایران شد و همچنین در خصوص نصب دروبین‌های کنترل ترافیک نیز قول مساعدی برای حمایت داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا