گوناگون

برگزاری نخستین جشنواره انار سمنان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سمنان از برگزاری نخستین جشنواره انار سمنان در اوایل آبان ماه سال جاری خبر داد.

امیر مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، کشت درخت انار در خیابان‌ها و معابر و در حیاط منازل مردم شهر سمنان را نشانه‌ای از شیفتگی مردم این شهر به این میوه بهشتی دانست و اظهارکرد: علاوه بر این باغ‌های متعددی نیز در اطراف شهر و خصوصاً در جنوب شهر و منطقه فرودگاه سمنان وجود دارد که بخشی از این باغات انار نیز به صورت صنعتی کشت شده‌اند.

وی با بیان اینکه انار سمنان از کیفیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ارقام مختلفی از انار در سمنان کشت می شود که انار محلی سمنان و نوع اصلاح شده آن که میوه‌ای خوش خوراک و بی دانه است از مهمترین آنها هستند.

مظاهری افزود: درخت انار سازگاری بسیار بالایی با شرایط آب و هوایی استان و خصوصاً سمنان دارد و از این رو کاشت درخت انار در این شهر قدمت و پیشینه‌ای کهن دارد.

وی، با بیان اینکه انار سمنان با نام شهرهای دیگر در استان‌های مختلف به فروش می‌رسد، ادامه داد: در حال حاضر 110 هکتار سطح زیر کشت باغات انار در سطح شهر سمنان است که بالغ بر 20 هزار تن انار از آن برداشت می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سمنان گفت: سمنانی‌ها از دیرباز همزمان با آغاز فصل برداشت و به خصوص چیدن برخی از محصولات خود نظیر انار جشن‌های باشکوهی برگزار می کردند که یکی از این جشنها مخصوص فصل برداشت میوه بهشتی و زیبای انار بوده است.

مظاهری ادامه داد: جشن “انار چینی” یکی از سنت‌های کهن و دیرینه است که مردم شهر سمنان و روستاها و بخش‌های اطراف این شهرستان و از جمله شهر درجزین به آن توجه ویژه داشته‌اند.

وی با اشاره به محاسن و مزایای برپایی اینگونه آیین‌ها، اظهار کرد: این رسم دیرینه و کهن در فصل برگریزان، فرصت مغتنمی برای رونق مضاعف گردشگری در این منطقه است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری سمنان هم‌چنین از برگزاری اولین جلسه کارگروه تخصصی و مسوولان برگزاری جشنواره انار سمنان خبر داد و گفت: این کارگروه با حضور مسوولانی از دستگاه‌های مختلف اجرائی سمنان و از جمله شهرداری، اداره جهاد کشاورزی، صنف کشاورزی، اتاق بازرگانی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان، اداره میراث فرهنگی و جمعی از کشاورزان و باغداران انار سمنان تشکیل شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا