گوناگون

از 10 اسفند ماه؛ گاز جای مازوت دو نیروگاه اصفهان را گرفت

مدیرکل سابق اداره حفاظت از محیط زیست اصفهان گفت: دو نیروگاه در شمال غرب اصفهان مستقر است که پیک مصرف آنها 15 میلیون لیتر مازوت است که با ضرب این عدد در 3، به طور میانگین 450 تن گوگرد وارد هوای اصفهان می کند اما از 10 اسفند ماه سال گذشته تاکنون سوخت مصرفی آنها تبدیل به گاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، کیومرث کلانتری امروز (چهارشنبه) در آیین تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه در همه شهرستان‌های استان اصفهان اداره حفاظت از محیط زیست فعال است، اظهارکرد: یکی از افتخارات این دو سال خدمت من، توسعه ساختار تشکیلاتی در پست‌های سازمانی حفاظت محیط زیست بوده است که از 216 پست سازمانی به 748 پست ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه اصفهان مردمی با فرهنگ، باهوش، پیگیر و حساس به طبیعت و محیط زیست دارد، افزود: دفاتر HSE و تشکل‌های مردم نهاد بزرگترین سرمایه برای محیط زیست هستند که باید از ظرفیت‌های آنان در بخش حفاظت از محیط زیست استفاده کرد.

کلانتری با بیان اینکه سال گذشته برنامه جامع کنترل کیفی هوا ارایه و با استقبال استانداری همراه شد، ادامه داد: آلودگی هوای اصفهان باید برنامه محور باشد و در دو حوزه علمی و اجرایی با مشارکت دانشگاه در بخش علمی و دستگاه‌های دولتی در بخش اجرایی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا، کمبود یا نبود آب مشکل اصلی اصفهان است، افزود: اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و قطب اول صنعت کشور محسوب می‌شود. بیشترین صنایع بزرگ کشور در اصفهان قرار دارد و متاسفانه محیط زیست و منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب نامناسب است، اضافه کرد: باید مدیریت آب زاینده رود از سراب تا پایاب یکپارچه باشد.

کلانتری اضافه کرد: دو نیروگاه در شمال غرب اصفهان مستقر است که پیک مصرف آن 15 میلیون لیتر مازوت است که با ضرب این عدد در 3، به طور میانگین 450 تن گوگرد وارد هوای اصفهان می کند اما از 10 اسفند ماه سال گذشته تاکنون سوخت مصرفی آنها تبدیل به گاز شده است.

مدیر کل سابق اداره حفاظت از محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی و اکولوژی اصفهان به گونه‌ای است که به دلیل بارندگی اندک همواره با مشکل کمبود منابع آبی مواجه است، افزود: دوسوم از صنایع کل اصفهان در شش درصد از اصفهان قرار گرفته‌اند و بدتر از آن قرار گرفتن مجتمع‌های مسکونی در مجاورت آنها است.

وی دلیل اصلی برای ترک سمت خود را دوری از فرزندان ذکر کرد و افزود: در صحبتی که با “ابتکار” داشتم به او گفتم که کار کردن در اصفهان با توجه به تجربه 29 ساله‌ام همانند تفریح است، اما به دلیل اینکه فرزندان من در تهران دانشجو هستند و برای من دوری از آنها سخت است، قصد دارم دیگر در اصفهان نباشم.

هم‌چنین نماینده سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان به ذکر برخی از مطالبات تشکل‌های زیست محیطی پرداخت و گفت: اطلاعات زیست محیطی باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، آگاه کردن مردم، مشارکت آنها را همراه خواهد داشت.

محمد کوشافر با اشاره به اینکه باید صنایع مزاحم که باعث مشکلات عدیده‌ای می‌شود و سلامت مردم اصفهان را مستقیما تهدید می‌کند، تعطیل شوند، ادامه داد: نیروگاه‌های تولید برق نباید مطلقا مازوت مصرف کنند و خواستار آن هستیم که سه ماه از سال، نیروگاه‌ها تولید برق تعطیل شود و به جای آن از انرژی‌های پاک برای تولید برق استفاده کنیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به بحران موجود ساختار مدیریتی محیط زیست استان اصفهان باید تغییر کند و نباید تصمیم گیری ها در مورد مسائل زیست محیطی در حاشیه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های زیست محیطی سال‌های قبل، درباره خشکی زاینده رود و مشکلات آن هشدار داده بودند، اما کسی به این مساله توجه نمی‌کرد، این در حالی است که باید اندیشه و تفکر این تشکل‌ها مورد استفاده قرار گیرد و جلسات تصمیم گیری پیرامون مسائل زیست محیطی با حضور نمایندگان این تشکل ها و با حق رای آن ها تشکیل شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا