گوناگون

استاد خمامی‌زاده در گیلان درگذشت

استاد جعفر خمامی‌زاده، ساعتی پیش در منزل خود واقع در محله ساغری‌سازان شهر رشت در سن 94 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، وی یکی از دانشمندان معاصر گیلان بود که به شغل معلمی اشتغال داشت.

خمامی‌زاده، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه نمره یک واقع در محله خواهر امام که مدیریت آن را اسماعیل پور رسول از پایه‌گذاران فرهنگ گیلان به‌عهده داشت به پایان رساند. استاد خمامی‌زاده، دوره اول دبیرستان را در دبیرستان شاپور و دوره دوم را در دانش‌سرای مقدماتی رشت به پایان رساند. وی در سال 1327 به دانشسرای عالی معرفی شد و در سال 1330 از دانشسرای عالی در رشته تاریخ و جغرافیا فارغ‌التحصیل شد.

یکی از معلمان جعفر خمامی‌زاده در دوران ابتدایی، سید آقا بزرگ شوشتری بود و یکی دیگر از دبیران وی در دوران دبیرستان، سید محمد تائب بود. استاد جعفر خمامی‌زاده در دوران زندگی پربار خود مطالعات بسیاری در عرصه گیلان‌شناسی انجام داده است.

به گزارش ایسنا، این اندیشمند گیلانی، مسئولیت‌هایی همچون ریاست امور دانشجویان مدرسه عالی بازرگانی (اولین مدرسه عالی استان گیلان)، ریاست اداره پیکار با بی‌سوادی تا سال 1357، عضو هیأت مدیره کتابخانه ملی رشت، عضو هیأت امنا و نایب رئیس جمعیت نشر فرهنگ گیلان از سال 1382، ریاست جمعیت نشر فرهنگ گیلان، عضویت هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گیلان و عضویت بنیاد فرهنگ گیلان را عهده‌دار بوده است.

احداث “خانه معلم” در رشت با همکاری جمعی از دوستان استاد خمامی‌زاده، احداث مدرسه 8 کلاسه در یکی از روستاهای شهرستان شفت و مشارکت در تاسیس دبیرستان فرهنگیان از فعالیتهای این اندیشمند گیلانی بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا