گوناگون

مدرس دانشگاه زنجان: رژیم درست را انتخاب کنید

یک مدرس دانشگاه زنجان با بیان اینکه افراد باید از رژیم غذایی جایگزین اطلاع دقیق داشته باشند، گفت: عدم‌آگاهی از این رژیم و استفاده از رژیم‏‌های غلط باعث آسیب‌رسیدن به بدن فرد می‎شود.

علی سیاح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: بیماری چاقی که امروز در دنیای مدرن مطرح است در همه سنین رخ می‎دهد که این بیماری‎ با سایر بیماری‎ها ارتباط مستقیم دارد، مثل فشارخون، نقرس، انواع سرطان که باعث افزایش مرگ و میر در افراد می‌شود.

وی افزود: سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو افراد تلاش می‎کنند تا از ابتلا به این گونه بیماری‎ها به دور باشند پس با روی آوردن به انواع مختلف رژیم‎ها سعی در کاهش وزن خود دارند که در این راستا مهم‏ترین هدف در رسیدن به وزن متعادل افزایش طول عمر در افراد است.

سیاح تصریح‌کرد: این باور غلط است که افراد فرق بین چاقی و افزایش وزن را نمی‌دانند و گاهی به غلط روی به رژیم‎های غذایی نادرست می‎آورند که در اینجا لازم است تصریح شود که در اصل ازدیاد توده چربی در بدن باعث چاقی می‌شود که در این صورت اگر این چربی بیش از 20 درصد وزن مطلوب بدن باشد فرد دچار افزایش وزن و به مرور به بیماری چاقی مبتلا می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: بروز بیماری چاقی از علل مختلف ناشی می‌شود که می‎توان به مواردی از جمله وراثت، بیماری‎های متابولیک و مشکلات روحی و روانی اشاره کرد. از این بین یکی از علل چاقی عوامل محیطی همچون تغذیه، میزان فعالیت بدنی و عوامل روانی دخیل است.

سیاح به انواع روش‎های مختلف در رژیم‎های لاغری اشاره و عنوان کرد: از این میان می‏‌توان به پنج روش متداول گرفتن رژیم در افراد اشاره کرد که رژیم‎های کم کالری، رژیم غذایی خیلی کم کالری، رژیم پر پروتئین کم کربوهیدرات و رژیم غذایی کم کربوهیدرات است که در رژیم نوع اول وزن فرد به هشت درصد در طول شش ماه می‌رسد که نقطه ضعف در این روش بعد از سپری‌شدن بازگشت چاقی فرد است. در این میان در رژیم نوع دوم با کاهش 13 درصد پس از سپری شدن شش ماه کاهش وزن در هفته یک تا دو کیلوگرم است که اگر بیش از این مقدار باشد باعث بروز عوارضی از جمله گرسنگی، خستگی، خشکی پوست، عدم تحمل به سرما اشاره کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: در رژیم غذایی جایگزین تمرکز روی کالری دریافتی روزانه فرد است که از طریق موادغذایی دریافت می‎کند که این روش بهترین و مناسب‏‌ترین روش برای رژیم غذایی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا