گوناگون

استفاده از طبل های ناهنجار در ماه محرم جرم است

به گزارش خبرنگار مهر، همایش خادمان و مروجان فرهنگ حسینی عصر سه شنبه با حضور مدیر کل و معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مدیر عامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین، اعضای شورای شهر، رئیس پلیش پیشگیری استان، مسئولین و اعضای هیئت های مذهبی در سالن اجتماعات سازمان تبلغات استان قزوین برگزار شد.

سرهنگ قاسمی در این همایش بیان کرد: همانگونه که جریانات اصیل مذهبی و انقلابی در جامعه ما از مساجد و هیئت های مذهبی آغاز شد و در نهایت منتهی به تقویت فرهنگ دینی شد، امروزه نیز کوچک ترین اشتباه از جانب هیئت های مذهبی به پیکره اسلام آسیب وارد می کند.

2Q==

وی افزود: جمع کردن افراد در هیئت های مذهبی اقدامی بزرگ و ارزشمند است اما ارزشمندتر این است که این عزاداری ها به درستی و مطابق با اصول شرعی برگزار شود.

این مسئول بیان کرد: توصیه ما به همه عزاداران و مسئولین هیئت ها این است که اولاً مجالس خود را تا حدّ امکان در مساجد برگزار کنند و اگر با کمبود مساجد و ازدیاد هیئت ها مواجه هستند با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی محلی را برای اسکان خود برگزینند.

رئیس پلیس پیشگیری استان افزود: استفاده از آلات موسیقی ناهنجار، زیبنده مجالس امام حسین(ع) نیست و از سویی نیز استفاده از طبل های ناهنجار در ایام محرم که برای دیگران ایجاد مزاحمت می کند، جرم محسوب می شود.

وی ادامه داد: فرقه گرایی و قمه زنی در مجالس از جمله مواردی هستند که زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم می کند و بر همین اساس تقاضا داریم که از این اقدامات پرهیز شود.

این مسئول با اشاره به ساعات اتمام و شروع عزاداری، گفت: توصیه ما به همه هیئت ها این است که تا ساعت 23 مراسم را به اتمام برسانند و از طرفی نیز بلندگوهای مسجد را بگونه ای تنظیم کنند که مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نشود.

سرهنگ قاسمی ادامه داد: همچنین درخواست دیگر ما این است که مسئولین هیئت ها و عزاداران از بی احترامی و راندن افرادی که با حجاب نامناسب وارد هیئت عزای امام حسین می شوند، پرهیز کنند. توصیه ما این است که به جای راندن این افراد به فکر اصلاح آنها باشید.

حق شناس: ستاد تسهیل عزاداری در سازمان فرهنگی و ورزشی تشکیل شده است

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار قزوین در ادامه این همایش گفت: در راستای آسایش و یاری به عزاداران حسینی در ماه محرم، با همکاری دستگاه های مختلف، ستاد تسهیل عزاداری در سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین تشکیل شده است.

Z

محسن حق شناس اظهار کرد: نیروی انتظامی، سازمان آتش نشانی، اداره کل تبلیغات اسلامی، سازمان زیباسازی، سازمان مدیریت پسماند و… ازجمله دستگاه های تشکیل دهنده این ستاد هستند.

این مسئول ادامه داد: این دستگاه ها می توانند عزاداران حسینی را در زمینه های گوناگونی چون ایجاد و برقراری نظم، تعبیه سطل زباله، اختصاص فضا برای نصب بیلبورد و بنر مذهبی و… یاری رسان باشند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری قزوین گفت: اقامه عزای حسینی بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، برترین اعمال است که در سخنان بزرگان دین بسیار مورد تاکید قرار گرفته و در این میان عزاداران بهتر است از هر لحاظ عزای حسینی را با خلق و خوی اسلامی عجین کنند.

حق شناس ادامه داد: رعایت نظافت و پرهیز از آلوده نکردن شهر به هنگام استفاده از نذورات و موجبات زحمت رفتگران شهرداری را فراهم نیاوردن، می تواند در کنار برگزاری باشکوه عزای حسینی زیبایی و حُسنی دوچندانی به این مراسمات معنوی ببخشد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا