گوناگون

استفاده از پژوهش های علمی و صاحبنظران در برنامه ریزی توسعه پایدار روستایی ضرورت دارد

81211827 5779245

به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش روز دوشنبه در اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی – فضایی روستایی در اردبیل افزود: در برنامه ریزی های توسعه پایدار کالبد روستایی باید نیازهای روستاییان به عنوان بخش مولد اصلی این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: روستاها در توسعه پایدار کشور نقش مهمی ایفا می کنند و در این توسعه باید ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، کالبدی و فضایی روستاها مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار اردبیل سپس بخشی از پیام وزیر کشور به این همایش را قرائت کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در بخشی از این پیام آورده است: در سال های گذشته نگاه بخشی به سکونت گاه های روستایی سبب عدم تعادل بین شهر و روستاها شده و چالش های جدی در سکونت گاه های روستایی به وجود آورده است.

این پیام افزوده است: در فرایند توسعه سکونت گاه های روستایی بدون در نظر گرفتن نابرابری ، مسائل مهاجرت و ضعف در کالبدهای فضای روستایی مشکلات زیادی به وجود می آید و باید در حوزه روستاهای کشور سلامت و کیفیت محیط ، دسترسی مطلوب به خدمات و احساس رضایت مندی مردم از محل کار و زندگی و مسائل مربوط به مشارکت های اجتماعی آنها مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل ، رییس دوره ای مجمع نمایندگان استان اردبیل هم در این همایش بر ضرورت توسعه روستاهای کشور که در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند تاکید و بخشی از پیام رییس مجلس شورای اسلامی به این همایش ملی را قرائت کرد.

در بخشی از پیام رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: نقش روستاها به عنوان پایگاه اصلی تولید محصولات کشاورزی و کانون زندگی از اهمیت زیادی برخورد است و ذخایر ارزشمندی در روستاها از جمله آداب و رسوم ، تلاش و تولید در روستاها وجود دارد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرده است: زیرساخت های روستایی را می توان سرمایه های اجتماعی و عمومی این مناطق دانست و بهبود آن در نهایت کیفیت زندگی و معیشت روستاییان را بهبود خواهد بخشید.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این پیام اعلام کرده است: در سال های گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی در حمایت از روستاییان شاهد پدیده مهاجرت روستاییان

به شهرها بوده ایم و این مساله بر تولید محصولات کشاورزی و دامی بسیار تاثیرگذار بوده و اگر این شرایط بهبود نیابد شاهد توسعه پایدار در روستاها نخواهیم بود.

وی در این پیام تصریح کرده است: بهبود زیرساخت های روستاها در توسعه پایدار این مناطق بسیار اهمیت دارد و ایجاد انگیزه برای روستاییان در راستای توسعه کشور در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی – فضایی روستایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از امروز دوشنبه به مدت دو روز در استان اردبیل آغاز شد.

جایگاه منظومه های روستایی در توسعه پایدار کالبدی روستاها ، نقش طرح های توسعه کاربردی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی و جایگاه بهسازی بافت های با ارزش روستایی در توسعه کالبدی روستاها در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این همایش ملی طراحی روستایی و طرح های هادی ، مدیریت بازسازی ، بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و نقش سرمایه اجتماعی در حکمرانی محلی مطلوب در روستاها توسط کارشناسان و متخصصان حوزه عمران روستایی بررسی

می شود.

1108/594/593

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا