گوناگون

اصلاحیه نرخ سود سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی

81170682 5707228

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، غلامحسن نتاج در نشستی خبری افزود: با توجه به نرخ های جدید و نبودن تفاوت بین نرخ سود سپرده ها در بانک های غیر دولتی و دولتی به نظر می رسد با توجه به بالاتر بودن ریسک در موسسات و بانک های غیر دولتی سپرده گذاران ترجیح می دهند که در بانک های دولتی که ریسک پایین تری دارند سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: به همین دلیل پیشنهاد داده ایم که در اصلاحیه بعدی نرخ سود موسسات اعتباری بتوانند سودهای بالاتری را با عنوان پاداش ریسک پرداخت کنند.

وی با بیان این که، در مورد نرخ سود سپرده ها دقیقا طبق ابلاغیه جدید بانک مرکزی عمل می کنیم تاکید کرد: از زمان تغییر نرخ سود سپرده ها منابع از بانک خارج نشده است، اما افزایش منابع نیز صورت نگرفته است.

نتاج با بیان این که، این بانک با مجوز سرمایه 12 هزار میلیارد ریال درخواست دریافت مجوز فعالیت را به بانک مرکزی ارائه کرده است، گفت: برای واگذاری 51 درصد سهام بانک طی یک ماه آینده در بورس آماده می شویم، ضمن آن که طبق برنامه تا پایان شهریور ماه نیز به شبکه شتاب متصل و حساب های جاری و عملیات ارزی در این بانک عملیاتی خواهد شد.

به گفته نتاج، سپرده قانونی این بانک نزد بانک مرکزی هم اکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه وجه تمایز بانک مهر اقتصاد با سایر بانک ها در این است که بانکداری اسلامی به عنوان اصلی ترین اولویت راهبردی خود تعیین کرده است، گفت: طی بیش از 30 سال گذشته در راستای تحقق قانون عملیات بانکداری بدون ربا اقداماتی صورت گرفته است، اما تحقق این امر و حرکت به سوی بانکداری اسلامی نیازمند مشارکت کلیه بانک هاست و با عملکرد یک بانک محقق نمی شود.

نتاج با تاکید بر اینکه همواره تلاش کردیم که در قالب قوانین و مقررات با محوریت نظارت بانک مرکزی عمل کنیم، افزود: تبدیل موسسه مهر بسیجیان به موسسه مهر اقتصاد و سپس بانک مهر اقتصاد پس از تنظیم بازار غیر متشکل پولی و به دلیل واکنش به تغییرات محیطی بوده است.

وی گفت: بانک ها برای فعالیت باید دو مجوز اداره ثبت شرکت ها و بانک مرکزی را داشته باشند و بانک مهر اقتصاد مجوز اول را در تاریخ 26 مهر ماه 91 با شماره ثبت 429709 دریافت کرده است و اکنون هشت هزار نیروی انسانی دارد.

وی درباره حذف نام این بانک از سایت بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته، اظهار داشت: باید ساماندهی به گونه ای صورت گیرد که حق افراد از بین نرود.

به گفته مدیر عامل بانک مهر اقتصاد، پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی 900 تعاونی اعتبار در کشور با مجوز وزارت تعاون فعالیت می کردند و اکنون بانک مهر اقتصاد میراث دار رویدادهایی است که در گذشته اتفاق افتاده و اکنون به دنبال ساماندهی هستیم.

وی با اشاره به این که تعداد مشتریان بانک از هشت میلیون در سال 88 به 12 میلیون رسیده است، افزود: این که در مورد بانک مهر اقتصاد اصطلاح غیر قانونی و یا فاقد مجوز را به کار ببریم درست نیست.

نتاج با اشاره به این که بانک مهر اقتصادی در رتبه بندی در IMI100 بالاتر از بسیاری از بانک ها قرار گرفته و در بین 22 بانک رسمی کشور جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: با مجوز مسوولان وقت بانک مرکزی اواخر سال گذشته تابلوی موسسه را به بانک تغییر داده ایم و طبق قانون نمی توانیم از عنوانی به جز شرکت سهامی بانک مهر اقتصاد استفاده کنیم.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه با اشاره به این که نسبت سه الی پنج درصد از تسهیلات پرداخت شده درباره مطالبات معوق در اقتصاد کشور نرخی طبیعی به حساب می آید، گفت: میزان معوقات بانک ها ارتباط بسیاری با نحوه وصول آن ها دارد و نرخ بیش از پنج درصد برای مطالبات، بحرانی خواهد بود.

وی با بیان این که درباره مطالبات معوق بانک ها ارقامی بین 75 تا 100 هزار میلیارد تومان مطرح می شود، اظهار کرد: موسسات پولی و اعتباری وکیل سپرده های مردم هستند و باید به حداقل رساندن معوقات از اولویت های آن ها باشد.

نتاج در ادامه درباره قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی کشور گفت: قیمت تمام شده پول متغیر بسیار مهمی است که میزان آن در بانک های دولتی، غیر دولتی و موسسات اعتباری از 21 تا 26 درصد متفاوت است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد نرخ سود تسهیلات را تابعی از قیمت تمام شده پول اعلام و اظهار داشت: اگر چه نرخ سود سپرده ها کاهش یافته است، اما نمی توان به سرعت نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش داد، در واقع یک دوره زمانی شش ماهه برای کاهش نرخ سود تسهیلات لازم است.

نتاج میزان منابع بانک را بیش از 33 هزار میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: در سال جاری طرح هایی را در راستای حمایت از بخش تولید در دستور کار داریم.

در ادامه این نشست، حمیدرضا نجف پور معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد، میزان مطالبات معوق بانک را 4.2 درصد اعلام و اضافه کرد: کلیه تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مهر اقتصاد با در نظر گرفتن شرایط بانکداری اسلامی بوده است و مانند سایر بانک ها در بانک مهر اقتصاد مرسوم نیست که مطالبات معوق و تسهیلات سر رسیده گذشته با تسهیلات جدید تسویه شود.

وی 56.8 درصد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک را مربوط به متقاضیان خرد و حدود 43.2 درصد را مربوط به متقاضیان تسهیلات کلان اعلام و اضافه کرد: در بانک مهر اقتصاد کلیه منابع قرض الحسنه بانک در فعالیت های قرض الحسنه هزینه شده و این درحالی است که در بسیاری از بانک ها فقط 60 درصد منابع قرض الحسنه را صرف فعالیت های قرض الحسنه کرده و مابقی منابع را در فعالیت های سودده سرمایه گذاری می کنند.

معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد در پایان از فعالیت حساب های جاری و ارزی پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی توسط بانک مهر اقتصاد خبر داد و گفت: همچنین قرار است کارت اعتباری درحوزه حمل ونقل، سلامت و فروش محصولات و برای ساماندهی نظام توزیع طراحی شود.

اقتصام(3)** 9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا