گوناگون

افزایش گونه‌های گیاهی در مرکز هرباریوم خراسان شمالی

رئیس مرکز تحقیقات سلامت فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از افزایش گونه‌های گیاهان این مرکز برای هرباریوم خبر داد.

طوبی احمد زاده در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری هرباریوم گیاهان دارویی استان با بیش از 300 گونه گیاه بومی استان راه‌اندازی شد‌.

وی با بیان این که هم اکنون گونه‌های گیاهان این مرکز به 700 مورد افزایش یافته است، گفت: ابتدا گیاهان دارویی و بومی استان مد نظر محققان مرکز قرار گرفت و سپس علاوه بر گیاهان دارویی غیر بومی‌، گیاهان غیر دارویی نیز در این مرکز جمع آوری شد.

احمدزاده با ذکر این که این گیاهان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی جمع آوری و برای هرباریوم به مرکز تحقیقات سلامت فرآورده‌های طبیعی منتقل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این مرکز در حال گسترش هرباریوم توسط گیاه شناسان مجرب است تا علاوه بر افزایش تعداد گونه‌های شناسایی شده، کیفیت نگهداری را نیز بهبود بخشد.

وی تاکید کرد: هرباریوم به مکانی گفته می‌شود که نمونه‌های گیاهی خشک شده با قوانین خاص در آن گردآوری و نگهداری می‌شوند، گیاهانی که در یک هرباریوم هستند، توسط دستگاه‌های مخصوص خشک و سپس ضدعفونی می‌شوند و بر روی ورقه‌های مربوط به این کار چسبانده می‌شوند و اطلاعات مربوط به گیاه نیز به صورت یک برچسب بر روی ورقه فوق قرار می‌گیرد.

وی از دیگر فعالیت‌های مرکز به همکاری در انجام بیش از 10 مورد پایان نامه دانشجویی ارشد از دانشگاه‌های استان‌های همجوار اشاره کرد.

به گفته وی مرکز تحقیقات سلامت فرآورده‌های طبیعی خراسان شمالی از پتانسیل و بستر مناسب جهت جذب دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های همجوار برخوردار است تا در این مرکز به اجرای پایان نامه‌ها و طرح‌های خود بپردازند.

وی اخذ مجوز چاپ مجله انگلیسی مرکز گیاهان دارویی را نیز از دیگر فعالیت‌های این مرکز دانست‌، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اسفند ماه اولین مجله مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی به چاپ برسد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا