یک روانشناس کودک و نوجوان عنوان کرد: والدین بهتر است برای کاهش اضطراب کودکان کلاس اولی خود چند روز پیش از شروع مدارس آنها را به مدرسه برده و با محیط مدرسه آشنا کنند.
عظیم عظیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه کلاس اولیها به دو دسته تقسیم میشوند، گفت: دسته اول که تعداد بیشتری از کلاس اولیها را شامل میشوند و کودکانی هستند که پیش از رفتن به مدرسه تجربه حضور در مهد کودک یا پیش دبستانی را داشتهاند.
وی با بیان اینکه این کودکان کوچکترین دغدغهای بابت حضور در مدرسه ندارند، عنوان کرد: دغدغه این کودکان زمانی ایجاد میشود که والدین از آنها به صورت آمرانه و مضطربانه انجام تکالیف مدرسه را بخواهند.
عظیمی با بیان اینکه کودکان در دوران مهد و پیش دبستانی بصورت جدی انجام تکالیف را بر عهده نداشتهاند، عنوان کرد: وادار کردن کودک به انجام تکالیف باید با ملایمت و به آرامی صورت گیرد، زیرا در غیر اینصورت میتواند ذهنیت بدی را از مدرسه در ذهن کودک ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ایجاد این ذهنیت ناخوشایند از مدرسه میتواند تا پایان دوران تحصیل در کودک باقی بماند، گفت: ضرورت دارد تا والدین از هرگونه فشار به کودک یا انتقال اضطراب به او در جهت انجام تکالیف جدا خودداری کنند.
این روانشناس کودک و نوجوان توصیه کرد: در این زمینه معلمان نیز باید تکالیف را برای دانش آموزان راحت تر گرفته و با مهربانی از آنها تکلیف بخواهند.
عظیمی در ادامه در خصوص کودکانی که تجربه رفتن به مهد یا پیش دبستاین را نداشتهاند، عنوان کرد: برای از بین بردن اضطراب این کودکان بهتر است والدین چند روزی پیش از شروع مدارس کودک را به محیط مدرسه برده و او را از قبل با این محیطها آشنا کنند.
وی افزود: در این آشنایی با محیط مدرسه والدین باید همراه کودک بوده و با او در سر کلاسها حاضر شده و کنار او در نیمکت بنشینند تا اضطراب کودک تا حد زیادی برطرف شود.
این روانشناس کودک و نوجوان افزود: والدین همچنین باید روزهای اول همراه کودک به مدرسه رفته و او را تا چند روز اول زودتر به خانه برگردانند.
وی به نقش موثر مربیان و معلمان مدارس در از بین بردن اضطراب این کودکان اشاره کرد و افزود: معلمان باید محیط مدرسه را با نشاط کرده و با روی خوش از کودکان استقبال کنند تا آنها هیچگونه اضطرابی را در محیط مدرسه تجربه نکنند.
انتهای پیام