گوناگون

القاصی: استقلال دستگاه قضایی نافی همکاری با دیگر نهادها نیست

رئیس کل دادگستری استان فارس از تدوین دستورالعملی در خصوص پیگیری پرونده‌ها در این استان خبر داد و هدف از این اقدام را اجرای طرح‌های جدید در راستای توسعه امنیت فارس عنوان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی القاصی در مراسم تودیع و معارفه روسا و دادستان‌های حوزه قضایی پاسارگاد و خرمبید در شمال استان فارس، گفت: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا با رسیدگی سریع و اجرای به موقع احکام مجرمان و محکومان جرائم مهم و خشن، طعم اجرای عدالت را به مردم بچشانیم تا مردم بدانند خدمتگزاران آنان در دستگاه قضایی نیز همواره دغدغه تامین آرامش و صیانت از حقوق و ارتقاء امنیت آنان را دارند.

القاصی با تصریح این‌که هر صاحب‌منصبی در انجام وظایف کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند و مردم مسئول است، به تشریح اهمیت و جایگاه امر قضا در اسلام پرداخت و با بیان این‌که، قضا و قضاوت از شئون ممتاز انبیاء و اوصیای الهی است، گفت: اهمیت کار قاضی و قضاوت در شرع مقدس و قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و در همین راستا قضاوت و دستگاه قضایی از اهمیت و جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است.

وی با تصریح این‌که نوع وظیفه، حساسیت و خطرات ناشی از احقاق حق و اجرای عدالت که بر دوش قضات قرار دارد، در مقایسه با سایر موضوعات از درجه اهمیت بخصوصی برخوردار است، به آیه‌ای از کلام‌الله که خداوند حضرت داود را خطاب قرار می‌دهد، اشاره کرد.

القاصی علت دیگر اهمیت و منزلت امر قضاوت را تصمیم‌گیری در خصوص انسان با در نظر گرفتن صفات، کرامات و ارزش‌های والای انسانی دانست و خاطرنشان ساخت: قضات همواره در خصوص انسان و اساسی‌ترین گوهرهای وجودی او یعنی جان، مال، ناموس و آبرو تصمیم می‌گیرند و این از مهم‌ترین وجوه تمایز کار قاضی و از علل تاکید خداوند متعال در اجرای قسط و عدل است.

رئیس شورای قضایی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم حفظ حرمت و کرامت مراجعان به دستگاه قضایی اشاره و اضافه کرد: مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی، مطابق قانون، حق دادخواهی دارند و وظیفه ما به عنوان خادمان مردم رسیدگی به تظلم‌خواهی آنان است.

القاصی با اشاره به این‌که ما به عنوان کارکنان دستگاه قضایی اجازه عدول از قانون را نداریم، تاکید کرد: نباید در بحث برخورد با مردم از حدود قوانین فراتر برویم، بلکه باید همواره برخورد مناسب توام با حسن خلق و رعایت شئون و کرامات انسانی را مدنظر قرار دهیم، چرا که مردمی که به ما مراجعه می‌کنند به نحوی از انحاء آسیب دیده‌اند و حقی از آنان مورد تعرض قرار گرفته است.

وی با تاکید مجدد بر احترام به این دسته از مراجعان تصریح کرد: در دستگاه قضایی حتی افرادی که مرتکب جرم شده‌اند نیز باید در چارچوب موازین شرعی و قانونی با آنان رفتار شود و تنها در صورت احراز مجرمیت فرد، موظف به تعیین مجازات قانونی و اعمال قانون هستیم. لذا رعایت حقوق شهروندی باید همواره در مواجهه با شهروندان مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

القاصی هم‌چنین با بیان این مطلب که این مناصب و پست‌های زودگذر وسیله آزمایش انسان است، افزود: باید تلاش کنیم با خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم در هر مقام و منصبی، از امانتی که مردم به ما سپرده‌اند صیانت کرده و آن را به‌دست خدمتگزار پس از خود بسپاریم.

وی هم‌چنین اطاله در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور احکام را به نوعی تضییع حقوق مردم تلقی و تاکید کرد: فرایند دادرسی در مراحل مختلف باید با رعایت و درنظر گرفتن جوانب قانونی و در موعد مقرر انجام شود تا زمینه احقاق حق و رضایت مردم از دستگاه قضایی بیش از پیش فراهم شود.

وی هم‌چنین به استقلال دستگاه قضایی در تصمیمات و اجرای قانون اشاره و تصریح کرد: استقلال دستگاه قضایی هیچ‌گاه نافی همکاری و تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها نیست، چرا که امنیت مردم مقوله‌ای است که باید با همدلی، هماهنگی و تعامل دستگاه‌های عضو شورای تامین در شهرستان و استان تامین، حفظ و حراست شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با مشترک خواندن اهداف و نیت همه دستگاه‌های نظام، گفت: همه دستگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی قصد و هدف‌شان پاسداری از این نظام مقدس و ارائه خدمت صادقانه به مردم به‌عنوان صاحبان اصلی نظام است.

براساس این گزارش، قاضی عبدالله محمدی به عنوان رئیس دادگستری شهرستان پاسارگاد و قاضی قاسم یوسفی و قاضی کرامت پارسافر نیز به عنوان رئیس و دادستان حوزه قضایی شهرستان خرمبید معرفی و از خدمات قاضی سعید بلندزاده و قاضی رحمان پیوست و قاضی روح‌الله سجادی قدردانی شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا