گوناگون

امید تازه در ایلام- محمدرضا مروارید*

81157198 5682955

میزان استقبال مردم استان از سفر رییس جمهوری و هیات همراه را می توان از قطع مکرر سخنرانی رییس جمهوری در ورزشگاه تختی شهر و متقابلاً ابراز محبت دکتر روحانی به ایلامی ها دریافت.

اما در یک نگاه توسعه ای، می توان گفت اغلب طرح های اجرا شده صنعتی یا عمرانی در استان، مربوط به دولت های سازندگی و اصلاحات بوده است. در دوره قبل نیز تنها اتمام پروژه های آغاز شده در آن دولت ها پی گرفته شد و تقریباً طرح جدیدی آغاز نشد.

در سفرهای استانی دوره گذشته، اختصاص 5 هزار میلیارد تومان برای توسعه استان وعده داده شده بود که از این میان فقط 2 هزار میلیارد آن محقق شد که آن نیز صرف توسعه طرح هایی شد که کار اجرای آن ها از دولت های گذشته آغاز شده بود.

استان ایلام بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و با سه استان این کشور هم مرز است. این امر نشان دهنده ظرفیت استان در حوزه تجارت خارجی به ویژه با این همسایه مرزی است. اکنون مرز مهران در این استان فعال است که با تدابیر دولت یازدهم، نه تنها شاهد توسعه فعالیت های این منطقه خواهیم بود، بلکه گذرگاه ها و بازارهای مرزی دیگری نیز در شهرهای دیگر استان راه اندازی خواهد شد.

در حوزه کشاورزی نیز با اجرای طرح های دولت یازدهم، بخش وسیعی از اراضی کشاورزی استان، از دیم به آبی تبدیل خواهد شد که به نوبه خود، یک گام بلند برای توسعه استان محسوب می شود.

از سوی دیگر، اکنون یکی از مشکلات استان، مساله ریزگردهاست که هم برای مردم استان و هم اکوسیستم استان مشکل هایی را ایجاد کرده است. رییس جمهوری نیز با توجه به این مشکل ها، از تلاش های دولت برای مهار این بحران خبر داده است.

یکی دیگر از معضل های استان در سال های اخیر، بحران در جنگل های بلوط بوده است. بخشی از این بحران، ناشی از ریزگردهاست و بخش دیگر به خشکسالی مربوط می شود. امیدواریم با بازدید رییس جمهوری از این جنگل ها و تاکیدی که ایشان برای حل این معضلات داشتند، شاهد نجات جنگل های بلوط باشیم.

با توجه به تدابیری که دولت یازدهم در حوزه راهسازی، سدسازی و توجه به منابع گاز و پتروشیمی استان در نظر گرفته است، این انتظار وجود دارد که با تحقق این برنامه در ایلام، گام های بلندی به سمت توسعه برداشته شده و ایلام دیگر به عنوان یک استان محروم شناخته نشود. این در حالی است که در سال های گذشته، طرح های بسیاری برای توسعه استان تصویب شده بود که تنها بخش های اندکی از آن ها اجرا شد. به عنوان مثال، کلنگ راه آهن ایلام به زمین زده شد، اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.

* استاندار ایلام

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا