گوناگون

انتظار موعود و تاثیر شگرف آن در زندگی انسان

81198578 5756411

به گزارش گروه اجتماعی ایرنا ، در صورت توجه و اعتقاد به مفهوم ˈانتظار موعودˈ می توان رابطه ای عمیق میان آن و اخلاقیات در یک جامعه قائل شد.

بررسی ها نشان از تاثیر شگرف انتظار منجی در شخصیت مسلمانان دارد که از آن جمله می توان به بروز و ظهور وی‍ژگی ها و صفات پسندیده در انسان اشاره کرد.

امیدواری و پرهیز از یأس، امید به آینده و آینده نگری مثبت یکی از این تاثیرات است، فردی که نا امید به آینده است، هیچ گامی در جهت بهبود جامعه و سعادت خود برنمی دارد و مانند چوب خشکی در مسیر تند جویبار زندگی، به این سو و آن سو می رود اما یک انسان امیدوار و آرمان گرا در مقابل حوادث، کجروی ها و فشارها، سر فرو نمی آورد.

** دستیابی به آرمان ها با ظهور منجی الهی میسر است

یک کارشناس خانواده در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا می گوید : خداوند بین ساختار انسان و محیط زندگی او ویژگی های شگفت انگیزی را فراهم کرده به طوری که تشنگی او با آب، گرسنگی با خوردن، کنجکاوی با حقیقت جویی، زیبا دوستی با هنر ، نیاز به هدایت با بعثت پیامبران و به آرمان رسیدن او با ظهور منجی الهی برآورده می شود.

ˈحسین علیزادهˈ (کوزه کنان) می افزاید: در صورتی که ظهور یک منجی وجود نداشت، همه تلاش های پیامبران و امامان معصوم بی نتیجه می ماند و انسانها در راه رسیدن به حق و زنده کردن احکام الهی نا امید شده و دست از تلاش می کشیدند.

وی وجود قائم آل محمد(ص) را نشانه ای از بنده نوازی خداوند دانسته و اضافه می کند: به باور همه روانشاسان، انسان به دنبال یک گمشده ای است که بتواند او را به آرامش برساند و از دغدغه ها رهایی بخشد.

به گفته علیزاده، زنده شدن حق، برقراری عدالت، گسترش اخلاق ، مهربانی دلها، رسیدگی به محرومان، نابودی ظالمان، فراوانی رزق، رشد و شکوفایی استعدادها و ایجاد یک جامعه الهی از آرزوها و آرمان های انسان هاست.

این مدرس مهارت های زندگی با اشاره به نقش انتظار در بهداشت روانی انسانها ادامه می دهد: آنچه مورد توجه روان شناسان قرار گرفته، نقش انتظار در رهایی از غم و درد است که سبب می شود تا ساختار روحی و جسمی انسان در مقابل عوامل آسیب زننده مصون باشد.

علیزاده با بیان اینکه انتظار ذهن را برای فعالیت و رسیدن به آرمان ها فعال می کند، می گوید: انتظار به تقویت تفکر به الگوهای خوب و در پی آن خوب شدن انسان منجر می شود هر چند ذهن برای انجام امور نیک و خیر برانگیخته می شود.

** انتظار درون و برون انسان را خوب می کند

علیزاده با بیان اینکه انتظار منجی الهی به هموار شدن راه برای رسیدن به خدا کمک می کند، می افزاید: انتظار یک منجی که مظهر خوبی هاست به خوب شدن درون و برون انسان منجر می شود، امید به پیروزی حق و از بین رفتن باطل افق روشنی را بروی انسان می گشاید و او را از سردرگمی نجات می دهد.

این کارشناس خانواده ادامه می دهد: منتظر منجی بودن به ما این پیام را می دهد که هیچگاه تنها نیستیم و خداوند با ماست.

به گفته وی، در صورتی که انتظار براساس شناخت و بصیرت باشد فرد منتظر به دردها و رنج هایی که تحمل می کند معنا می بخشد و آنها را وسیله ای برای خودسازی خود قرار می دهد.

** انتظار منجی عامل کاهش افسردگی

علیزاده با اشاره به اینکه انتطار عامل کاهش افسردگی در انسان است، می گوید: انتظار با تقویت امید به زندگی، آن را پویا و سرزنده نگه می دارد و یک نوع شادابی را سبب می شود.

وی انتظار را عاملی برای نظم دهی به امور و عبادت دانسته و اضافه می کند: بندگی خداوند، دوری از حرام و گناه، احساس شایستگی برای سرباز امام زمان بودن و انسانی مومن بودن از دیگر اثرات انتظار است.

به گفته علیزاده، انتظار سبب پرورش انسان می شود هرچند یک انسان خوب می تواند به خوب بودن دیگران نیز کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: در عصر حاضر که زندگی ماشینی و گناه و آلودگی ها انسان را از خود و خدای خود دور کرده، نیاز انسان ها به منجی و راهنما بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

از این رو نیمه شعبان فرصتی است که دوباره به یاد آوریم علاوه بر اینکه خدا با ماست، حجت خدا نیز با ماست بنابراین نباید از باطل ترسید و به یاری امامت و ولایت بشتابیم که پیروزی نزدیک است.

از پروین اروجی

اجتمام**1880**1436

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا