گوناگون

انجیر، دارویی با خاصیت ضدسرطانی

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: میوه‌ی انجیر خاصیت ضدسرطانی دارد و محققان ژاپنی این خاصیت را به ماده‌ی «بنزآلدئید» نسبت می‌دهند.

«محسن پویان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: درخت انجیر درختی متعلق به خانواده Moraceae با نام انگلیسی Common fig که منشأ اولیه آن مشرق زمین است.

وی با بیان اینکه برگ‌های آن پنجه‌ای بزرگ با بریدگی‌های 5 تایی و ظاهری خشن دارد، گفت: گل‌های نر و ماده در محفظه‌ی کیسه مانند قرار دارد، دنباله‌ی گل‌های ماده و کاسه‌ی گل و قسمت تحتانی آن گوشتی و ضخیم و خوردنی می‌شود.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: انجیر از سال سوم تا پنجم آغاز به میوه دادن می‌کند و تا 20 سالگی میوه می‌دهد.

پویان در خصوص موارد استفاده از انجیر تصریح کرد: در برگ‌های گیاه مواد «فیکوسین» و «برگاپتن» وجود دارد، شیرابه‌ی سفید رنگ آن که شبیه «فیسین» سمّی است و سلول‌ها را از میان می‌برد و از همین‌رو برای زگیل‌ها از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در میوه‌ی انجیر مواد قندی، ازته، چربی، مواد معدنی، پروتئوز، آمینو اسید، تایروزین، کراوین، آنزیم‌ لیپاز، پروتئاز، کاروتن، فیسین، ویتامین A ، مالیک اسید، سیتریک اسید، سروتی نیک اسید، قند نیشکر و بوریک اسید وجود دارد.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: در شیمی برگ انجیر در پپسین، اوره‌آز، پاپائین، تایروزین، گلوتامین، فیتوسترول، سروتی نیک اسید، سیتوسترول، کوئرسی‌تین، گلوکز و رامنوز، فیکوسین و برگاپتن بررسی شده است.

پویان با بیان اینکه انجیر برای معالجه بیماری لک و پیس یا «لکودرما» سودمند است، گفت: انجیر ملین، معرق و مسکن و مقوی نیروی جنسی و کبد است و ورم طحال و بواسیر را برطرف می‌کند، ترشح ادرار را زیاد می‌کند و سبب برطرف کردن خشونت سینه و سرفه می‌شود.

وی با بیان اینکه ضماد میوه آن با آرد جو و گندم برای تحلیل ورم بناگوش و دمل‌ها سودمند است، افزود: برای برطرف کردن ورم طحال، انجیر را 9 روز در سرکه خیسانده و هر روز 5 عدد از آن را با سرکه مصرف می‌کنند.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: انجیر در افزایش شیر نیز مؤثر است و جوشانده‌ی برگ انجیر به‌صورت محلول شست‌وشو برای بواسیر نیز تجویز می‌شود.

پویان ادامه داد: شیرابه‌ی انجیر یا لاتکس برای قطع زگیل و میخچه و نیز بواسیر کاربرد دارد و جوشانده‌ی برگ انجیر خاصیت حشره‌کشی دارد.

وی ادامه داد: اگر 50 گرم انجیر زرد را در 500 گرم شیر جوشانده و صاف شود و به‌صورت غرغره استفاده شود برای ورم حلق بسیار سودمند است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: در هر 100 گرم انجیر خشک 23 گرم آب، 4.3 گرم پروتئین، 1.3 گرم چربی، 69 گرم هیدرات‌های کربن، 126 میلی‌گرم کلسیم، 77 میلی‌گرم فسفر، 3میلی‌گرم آهن، 34 میلی‌گرم سدیم، 640 میلی‌گرم پتاسیم، 80 واحد بین‌المللی ویتامین A ، 0.1 میلی‌گرم تیامین (B1)، 0.1 میلی‌گرم رایبوفلاوین (B2) و 0.7 میلی‌گرم نیاسین (B3) وجود دارد.

پویان در خصوص نحوه‌ی استفاده از انجیر تصریح کرد: مقدار خوراک میوه‌ی خشک انجیر 150 گرم و میوه‌ی تازه 450 گرم در روز است.

وی در خصوص زیستگاه انجیر خاطرنشان کرد: انجیر و به‌ویژه واریته‌های سیاه رنگ آن در اغلب مناطق خراسان‌جنوبی مانند بیرجند و قاین پرورش می‌یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا