گوناگون

انحصارگرایی سکولار مانع پیشرفت علوم انسانی در ایران شده است

81145930 5663761

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی عصر چهارشنبه در نشست آزاد اندیشی در علوم انسانی که در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار داشت: پیامبران آمدند که شورش و انقلاب فکری در انسان پدید بیاورند تا گنجینه هایی که در انسان ها پنهان شده ظهور پیدا کند.

وی با تأکید بر این که اسلام با آزاداندیشی پیوند خورده است، گفت: اگر مسلمان، آزاداندیش نباشد، مسلمان واقعی نیست و زیا یکی از اهداف اسلام نجات انسان از بردگی فکری است.

غلامی گفت: اسلام به دنبال ایجاد فرصتی است تا انسان درباره خودش و خدا فکر کند. در اسلام هیچ منطقه ممنوعه ای برای تفکر وجود ندارد. اگر بخواهیم برای رشد و تعالی انسان میزانی برای سنجش در نظر بگیریم، آن میزان، معرفت و علم انسان است.

وی خاطرنشان کرد: اندیشمندان مسلمانی که در مکتب اهل بیت تربیت شده اند نه تنها ترسی از طرح شبهات در جامعه ندارند بلکه طرح این مسایل را فرصتی برای رونق بخشی به جامعه می دانند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی صدرا گفت: علوم انسانی سکولار نمی توانند نسبت به جامعه ای که اکثریت اعضایش متدین هستند به مثابه ایدئولوژی، باید و نباید تعیین کند.

وی ادامه داد: علوم انسانی غربی که امروز در کشور ما جولان می دهد در شناخت انسان و پاسخ به نیازهای علوم ناتوان است. این علوم انسانی تعلقی به جامعه اسلامی ندارد و خط قرمزهایی دارد که مانع پیشرفت علوم انسانی می شود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی، پررنگ ترین خط قرمز در پیشرفت علوم انسانی را انحصارگرایی علوم انسانی سکولار در حوزه منابع و روش شناسی معرفت دانست و گفت : روش شناسی تجربی در ارتباط با علوم طبیعی و پایه نه تنها راهگشاست که حجیت نیز دارد. در حالی که همین روش شناسی زمانی که وارد حوزه علوم انسانی شود کاربردی نخواهد بود زیرا به دنبال صدور احکام قطعی است. این روش شناسی شأن علمی برای علوم معرفتی قائل نیست.

وی تابوسازی از نظریه پردازان غربی را یکی دیگر از موانع رشد علوم انسانی عنوان کرد و گفت: اجازه داده نمی شود که اسلام به عمق علوم انسانی وارد شود و متأسفانه با تغییر دولت استادان طرفدار علوم انسانی اسلامی به انزوا کشیده شده اند، هرچند که در دولت پیشین نیز در این باره چندان کاری نشده بود.

مسعود معینی پور پژوهشگر حوزه فلسفه دیگر سخنران این نشست گفت: علوم انسانی ما در علوم است و نظام فکری انسان را شکل می دهد به این دلیل باید توجهی ویژه به این حوزه کرد اما متأسفانه در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آزاداندیشی دو سو دارد، افزود: نخست چیزی است که از تولیدی های موجود به ما می رسد. در این حالت علم متعلق به یک ملت، جامعه و یک فرد نیست. دوم آن چیزی است که از ما منتشر می شود.

معینی پور در بخش دیگری از سخنانش به تحویلی نگری به عنوان آسیب بسیار جدی در تولید و عرضه علم اشاره کرد و گفت: متأسفانه پدیدارهای دارای اضلاع گوناگون را به یک ضلع فرو می کاهیم و جنبه های متکثر یک کلیت را در نظر نمی گیریم. این تحویلی نگری از غرب به ما دیکته شده است.

وی با اشاره به اینکه نبود آزاداندیشی چندین آفت دارد گفت: نبودآزاداندیشی ما را به آنارشیسم علمی و مهمل گویی وادار می کند. خودکم بینی نیز یکی دیگر از این آفات است. اگر جمود و تعصب داشته باشیم به خودکم بینی می افتیم.

این پژوهشگر فلسفه با انتقاد از این که علوم انسانی موجود در کشور دردی از دردهای ما دوا نمی کند گفت: علت این امر این است که هنوز درگیر مسایل جامعه غرب نیستیم.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.

فراهنگ (3) ** 2024** 3404

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا