Mihanpostپیشنهاد سردبیردیدنی هاهوا فضا

تصاویری دیدنی شکفت انگیز از انفجارهای سطح خورشید + ویدیو

میهن پست – خورشید که در زبان های رایج در ایران به نام‌های ادبی یا قدیمی همچون خور، هور، مهر، روز شناخته می شود ، یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستارهٔ سامانهٔ خورشیدی است که در مرکز آن جای دارد. می‌توان گفت خورشید یک کُرهٔ کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده‌است و در میانهٔ آن میدان مغناطیسی برقرار است. این ستاره که قطری نزدیک به ۱٬۳۹۲٬۰۰۰ کیلومتر دارد سرچشمهٔ اصلی نور، انرژی، گرما و زندگی بر روی زمین است. قطر خورشید نزدیک به ۱۰۹ برابر قطر زمین و جرم آن ۳۳۰ هزار برابر جرم زمین برابر با ۲‎×۱۰۳۰ کیلوگرم است به این ترتیب ۹۹٫۸۶٪ جرم کل سامانهٔ خورشیدی از آن خورشید است.

بنابراین لازم است بدانید که انفجار نهایی یک ستارهٔ سنگین را ابرنواختر می‌نامند ولی خورشید ما هیچ‌گاه انفجاری این‌چنین را تجربه نخواهد کرد چرا که کمترین جرم مورد نیاز برای رخداد یک ابرنواختر، هشت برابر جرم خورشید ما است. از نظر شیمیایی سه-چهارم جرم خورشید را هیدروژن و باقی‌ماندهٔ آن را بیشتر هلیم می‌سازد. پس از هیدروژن و هلیم، عنصرهای سنگین از سازندگان دیگر خورشید اند که عبارتند از: اکسیژن، کربن، نئون و آهن و… این عنصرها، سازندهٔ ۱٫۶۹٪ از جرم خورشید اند که خود این مقدار ۵٬۶۲۸ برابر جرم زمین است.

هم اکنون خورشید در حال سفر از میان ابر میان‌ستاره‌ای محلی در ناحیهٔ حباب محلی در لبهٔ بازوی شکارچی از کهکشان راه شیری است. از میان ۵۰ ستاره‌ای که تا شعاع ۱۷ سال نوری، در همسایگی زمین قرار دارند، (نزدیک ترین آن‌ها یک کوتولهٔ سرخ به نام پروکسیما قنطورس است که ۴٫۲ سال نوری فاصله دارد) از دیدگاه جرم، خورشید رتبهٔ چهارم را در میان آن‌ها دارد.

و حالا ناسا تصاویری از انفجاریهای سطح خورشید را برای علاقه مندان حوزه نجوم در سایت خود منتشر کرده که بسیار جالب ، دیدنی و شگفت انگیز است.

ابزار تصویربرداری جوی AIA که روی رصدخانه دینامیک خورشیدی نصب شده، می‌تواند جو خورشید را در طول‌موج‌های مختلف رصد کند و تغییرات سطحی و داخلی را مرتبط کند بنابراین خطوط نازک روشنی که در این تصویر می‌بینید، حلقه‌های تاج خورشید نامیده می‌شوند و شهودی از وضعیت میدان مغناطیسی خورشید به‌دست می‌دهند.

با هم این تصاویر زیبا را در میهن پست تماشا کنیم …

منبع : NASA

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا