گوناگون

باتری شماره یک کک سازی و پالایشگاه بنزن شماره 2 ذوب آهن اصفهان افتتاح رسمی شد

81216545 5787479

به گزارش ایرنا، در آیین افتتاح این دو طرح صنعتی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند.

برای راه اندازی پالایش گاز کک و بازیابی مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان که از شهریور سال گذشته اجرای آن آغاز شده بود در مجموع حدود 629 میلیارد ریال هزینه شده است.

سرپرست واحد یک کک ذوب آهن اصفهان گفت : باتری شماره یک کک سازی در سال 1350 جهت تامین کک مورد نیاز کوره بلند به ظرفیت 450 هزار تن در سال راه اندازی شد.

هوشیار صفاران افزود: با وجود تعمیرات دوره ای، به علت 40 سال فعالیت این باتری فرسوده شده و مشکلاتی نظیر افزایش آلاینده ها و شرایط ایمنی بدنبال داشت و تصمیم به توقف کار و انجام تعمیرات کامل سرد گرفته شد.

وی اظهار کرد: این تعمیرات شامل نسوز چینی کوره ها، ساخت و مونتاژ قطعات تجهیزات فلزی و تخریب و نوسازی برج خاموش کننده و حوضچه های آب فنل و نوسازی کامل ماشینهاست که تمام کارها از طراحی، ساخت و اجرا در داخل ذوب آهن اصفهان و توسط شرکت ها و پیمانکاران داخلی انجام شده است.

صفاران با بیان اینکه انجام این عملیات نمادی از توان تخصصی داخلی است، افزود: با آماده شدن سلولها جهت بارگیری، سالانه 450 هزار تن کک در این باتری تولید می شود که گامی بلند در جهت خودکفایی و بی نیازی از واردات کک مورد نیاز کوره بلند است.

وی گفت: در این واحد سالیانه 580 هزار تن زغال سنگ استفاده می شود و موجب پویایی و شکوفایی صنعت معادن زغال سنگ خواهد شد.

سرپرست واحد دو بازیابی مواد ذوب آهن اصفهان نیز در خصوص پروژه پالایشگاه شمار 2 کک سازی گفت: در فرآیند کربونیزآسیون زغال سنگ ( تولید کک در کوره های باتری )، مقداری گاز تولید می شود که به آن گاز کک خام گفته می شود.

مهندس علایی افزود: این گاز به دلیل ناخالصی های قطران، نفتالین، آمونیاک و سولفید ئیدروژن به طور مستقیم قابل مصرف نیست و لازم است پالایش شود.

وی گفت: به همین منظور در پروژه کک سازی، پالایشگاهی به نام بازیابی مواد و انرژی و بیوشیمی احداث شد.

وی توضیح داد: در این پالایشگاه از تجهیزات سرد کننده های اولیه، الکتروفیلترها، مکنده های گاز، برج های جذب و دفع، برج های تقطیر، کوره ها و راکتورها، دانه بندی گوگرد، خنک کننده های آب، مخازن ته نشینی و مخازن بیوشیمی برای تصفیه گاز کک و آبهای پسماند استفاده شده است.

وی اظهار کرد: در این فرآیند علاوه بر گاز کک تصفیه شده، محصولات جانبی از قبیل قطران، نفتالین، بنزول خام و گوگرد تولید می شود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1350 با هدف تولید محصولات چدنی احداث و راه اندازی شد.

قسمتهای مختلف خط تولید ذوب آهن شامل بخش آگلومراسیون، تولیدات کک و مواد شیمیایی، بخش کوره بلند، فولادسازی و مهندسی نورد است.

تولیدات این کارخانه شامل انواع فولادهای ساختمانی، انواع تیرآهن، تسمه، انواع نبشی و میلگرد و دیگر محسولات می باشد.

براساس آخرین آمار هم اکنون در حدود 16 هزار نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

سال گذشته بیش از دو میلیون و 270 هزار تن فولاد خام در ذوب آهن اصفهان تولید شد.

7139/ 8114/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا