گوناگون

بانک جهانی با پرداخت وام 12 میلیارد دلاری به پاکستان موافقت کرد

81147851 5666675

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستان روز جمعه با اعلام این خبر به نقل از وزارت دارایی این کشور اعلام کردند وام بانک جهانی که اولین قسط آن به مبلغ یک میلیارد دلار در هفته آینده در اختیار اسلام آباد قرار می گیرد، صرف کمک به رفع بحران انرژی، بهبود وضع اقتصاد، آموزش و پرورش و مقابله با افراط گرایی در این کشور خواهد شد.

پاکستان با مشکلات زیادی به ویژه بحران انر‍ژی، نرخ بالای بیکاری ، پایین بودن درآمدهای مالیاتی و فرارهای مالیاتی مواجه است و قطعی های مکرر برق در این کشور باعث وارد شدن لطمه جدی به بسیاری از صنایع این کشور شده است.

پاکستان سال گذشته بطور جدی با مشکل کسری بودجه مواجه شد و بسته تسهیلاتی 6 میلیارد و 700 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول تا حدی این مشکل را برطرف کرد.

عربستان سعودی نیز در اوایل سال میلادی جاری یک و نیم میلیارد دلار کمک مالی در اخیتار دولت پاکستان قرار داد.

بحران کمبود انرژی در پاکستان به حدی جدی است که وزیر آب و برق این کشور چندی پیش در مصاحبه ای از آن به عنوان بحران شماره یک کشورش نام برد و گفت که با وجود بحران انرژی، طالبان و تروریسم دیگر چالش اصلی پاکستان نیست.

محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیمه دوم اردیبهشت ماه جاری برای سفری دو روزه راهی تهران خواهد شد و با توجه به فقر انرژی در پاکستان به نظر می رسد موضوع پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از جمله مهمترین موضوع های مورد گفت و گو میان مقامات عالی دو کشور باشد.

قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال 1389 (2010 میلادی) امضا شد و براساس آن، قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

در صورت تکمیل این پروژه، ایران قرار است از اواخر سال 1393( پایان 2014 و اوایل 2015 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

روزنامه ˈجنگˈ پاکستان امروز در گزارشی به نقل از ˈمهدی سبحانیˈ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نوشت که اجرای طرح خط لوله صلح میسر بوده و هیچ تصمیمی جهت لغو این پروژه اتخاذ نشده است.

مقامات پاکستان نیز در اظهار نظرهای مختلف بر عزم جدی اسلام آباد برای تکمیل این پروژه به رغم وجود فشارهای خارجی تاکید کرده اند.

آساق**1723 ** 1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا