گوناگون

بانک ها تسهیل کننده فضای کسب و کار باشند/فرهنگ اسلامي به توسعه كشور كمك مي كند

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان بااشاره به حضور خود در جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس و همچنین بازدید از بندر شهید رجایی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس در استان هرمزگان عنوان کرد: استان هرمزگان دارای ظرفیت های بسیاری است که باید در ابعاد مختلف به آن توجه کنیم تا شاهد رشد و شکوفایی این استان باشیم.

وی افزود: در وضعیت فعلی کشور ما چند ماموریت مهم داریم که بدون ساماندهی به آنها مشکلات فعلی حل نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و غرب افزود: در مسیر مذاکرات نشانه هایی وجود دارد که می توان به نتایجی نزدیک شد اما در هر صورت ما باید آمادگی خود را در عرصه های مختلف و بخصوص عرصه اقتصادی حفظ کنیم که در این راستا سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در اولویت قرار گیرد چون راه نجات اقتصاد کشورمان اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی عنوان کرد: اقتصاد فعلی ما دارای نقص های جدی است و وضعیت سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در شرایط نامطلوبی قرار دارد به گونه ای که رشد اقتصادی کشور حتی به منفي 5 درصد نیز رسیده و در بخش صنعت نیز شاهد رشد منفی 9 درصد بوده ایم که با این وضع نمی توان توسعه ایجاد کرد و فقر را از بین برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها بخشی از این مشکلات مربوط به تحریم هاست، ادامه داد: بخش زیادی از این مشکلات به دلیل عدم برنامه ریزی و مدیریت درست ایجاد شده و باید این وضعیت اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تمرکز زدایی در تصمیم گیری های کشور نیز تاکید کرد و گفت: شورای اداری استانها که با حضور تمامی مدیران کل ادارات و دستگاههای اجرایی تشکیل می شود باید به مرکزی برای برنامه ریزی و تصمیمات استانی تبدیل شود و همچنین اختیارات استان باید در تصمیم گیری ها افزایش پیدا کند چون مدیران هر استان از مشکلات آن درک بیشتری نسبت به مرکز کشور دارند.

لاریجانی تصریح کرد: قانون آمایش سرزمینی نیز چند سالی است که مصوب شده اما به درستی اجرایی نشده که باید این امر نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جهت گیری دولت یازدهم در تلاش برای رونق اقتصادی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در قانون بودجه هم تسهیلات خوبی برای رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده و تلاش کرده ایم تا قوانین دست و پاگیر حذف شود و در فضای کسب و کار شرایط بهتری ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط را برای افزایش انگیزه سرمایه گذاران فراهم کنیم اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات ما نیز صرف بخش عمده ای از بودجه برای امور جاری است که این مشکل نیز ناشی از عریض و طویل بودن دستگاههای اجرایی و ادارات است که موجب شده تا بودجه کمتری به بخش عمرانی اختصاص پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به مزیتهای خوب استان هرمزگان  برای سرمایه گذاری عنوان کرد باید این ظرفیت ها به بخش خصوصی معرفی شود تا سرمایه گذاران با ظرفیت های سرمایه گذاری و همچنین تسهیلات در نظر گرفته شده آشنایی پیدا کنند و انگیزه سرمایه گذاری در استان را داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه بانکها باید تسهیل کننده فضای کسب و کار باشند تصریح کرد: ممکن است که بانکها با مشکل معوقات مواجه باشند اما طبق قوانین مصوب لازم است تا بانکها تسهیلات مناسب را برای سرمایه گذاری و همچنین بهبود فضای کسب و کار ارائه دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود فضای سالم سیاسی را برای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد شرایط مناسب اقتصادی موثر دانست و بیان داشت: سیاسیون باید با همدلی و همکاری به رشد اقتصادی کمک کنند.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه توسعه از طریق فرهنگ امکانپذیر است اضافه کرد: مقوله فرهنگ نیز نقش بسیار مهمی در عرصه های مختلف و بخصوص مسائل اقتصادی دارد و در این زمینه می توان از بسترهای دینی استفاده کرد که یکی از مزیت های مهم کشور ما وجود معارف اهل بیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید از علمای دینی در راستای فرهنگسازی مناسب بهره برد و توجه داشته باشیم که فرهنگ اسلامی می تواند به توسعه کشور کمک کند.

وی وجود ولایت فقیه را نیز نعمت بزرگی برای کشور دانست و ادامه داد: شاهد هستيم كه تعدادي از کشورهای منطقه ما چون دارای رهبری واحدی نیستند در مسائل مهم و حساس دچار مشکل و آشوب  می شود اما در کشور ما تمامی مشکلات با تدابیر مناسب و همگرایی حول محور ولایت فقیه به خوبی حل شده و با ولایت فقیه می توانیم بن بست ها را رفع کنیم.

لاریجانی  در پایان سخنانش گفت: بنده مسائل و مشکلات استان را که در این سفر با آن آشنایی پیدا کردم پیگیری خواهم کرد تا شاهد رفع این مشکلات باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا