گوناگون

بانک پیوند مغز استخوان شیراز ، کانون نشر سلامت و درمان بیماریها

81192133 5745124

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مغز استخوان یک بافت اسفنجی شکل داخل استخوان است که سلولهای خونی در آن ساخته می شود ، سلولهای خونی برای سلامت بدن انسان لازم و ضروری است .

سلول های خون شامل انواع ، گلبول های قرمز که این سلول ها اکسیژن را در بدن حمل می کنند ، گلبول های سفید که این سلول ها مسئول مبارزه با عفونت و میکروب ها هستند ، پلاکت ها که بطور طبیعی از خونریزی جلوگیری می کنند می باشد.

تمام این سلول ها از یک نوع سلول اولیه در مغز استخوان به نام سلول بنیادی ‏‎(Stem cell )‎‏ ساخته می شود ، کاری که با انجام پیوند مغز استخوان انجام می شود در حقیقت جایگزینی مغز استخوان ناسالم با یک مغز استخوان سالم است.

اگر مغز استخوان بیمار به خوبی نتواند سلول های خونی را برای بدن فراهم کند باید با یک مغز استخوان سالم جایگزین می شود که به این عمل پیوند مغز استخوان می گویند.

پیوند مغز استخوان مثل سایر پیوندها(مثلا پیوند کلیه، کبد و قلب)نیاز به عمل جراحی ندارد ، برای پیوند مغز استخوان ابتدا مغز استخوان نارسا کاملا به وسیله داروهای شیمی درمانی تخریب می شود و پس از آن مغز استخوان سالم با تزریق خون به فرد تزریق می گردد.

مغز استخوان سالم بطور خودبخود در استخوان فرد جایگزین می شود و زمینه ایجاد و رشد سلول های خونی جدید را فراهم می کند.

اکنون در آزمایشگاه ایمونولوژی و سایتوژنیک درمانگاه شهید مطهری با اهدای دو سی سی خون ، افراد می توانند عضو بانک پیوند مغز استخوان شوند.

بانک پیوند مغز استخوان در درمانگاه شهید مطهری ، تنها مرکز در جنوب کشور و دومین بانک در کشور است که در زمینه پیوند مغز استخوان فعالیت می کند .

مسوول آزمایشگاه ایمونولوژیِ و سایتوژنیک درمانگاه شهید مطهری در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : در این آزمایشگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا اطلاعات لازم برای پیوند مغز استخوان از خون افراد ثبت می شود و علاقمندان با عضویت در این بانک ، در صورت نیاز ، با اهدای مقداری از خون خود می توانند به پیوند مغز استخوان و نجات بیماران کمک نمایند .

دکتر بهروز غارثی فرد افزود : پیوند مغز استخوان تنها گزینه جهت درمان برخی بیماری های صعب العلاج مانند سرطان های خونی ، بیماری های نقص ایمنی و یا بیماری های خونی نظیر تالاسمی است.

وی اظهار داشت : بهترین فرد دهنده جهت این بیماران از بین برادر ها و خواهر ها و یا خویشاوندان نزدیک انتخاب می گردد ، با این وجود در مواردی که فرد بیمار تک فرزند باشد و یا فامیل از نظر بافتی با وی سازگار نباشد ، تنها انتخاب، پیوند از افراد غیر خویشاوند است .

دکتر غارثی فرد بیان کرد : با ایجاد بانک پیوند مغز استخوان ، شرایطی فراهم می گردد تا شانس یافتن فرد سازگار با یک بیمار افزایش یابد که ما نیز با راه اندازی این بانک در درمانگاه شهید مطهری شیراز ، سعی نمود ه ایم که زمینه ای را برای کمک به این بیماران فراهم نماییم .

وی گفت : برخلاف پیوند هایی مانند کلیه و یا کبد ،در پیوند مغز استخوان ، فرد دهنده تنها با اهدای خون خود به بیمار حیات دوباره می بخشد و بنابراین برای اهدا کننده بسیار بی ضرر است .

دکتر غارثی فرد اظهار کرد : تمامی علاقمندان می توانند با همراه داشتن دفترچه بیمه به آزمایشگاه ایمونولوژی و سایتوژنیک واقع در طبقه زیرزمین درمانگاه شهید مطهری مراجعه و اقدام به اهدای خون و عضویت در بانک پیوند نمایند .

وی گفت : از خون اهدا شده سلول های بنیادی جدا سازی و در صورت تطبیق با مشخصات بافتی به بیمار تزریق می شود، بر این اساس پیوند مغز استخوان با اهدای خون انجام می گردد .

دکتر غارثی فرد افزود : اگر فقط برای عضویت در بانک پیوند مغز استخوان اقدام نمایید ، می توانید جواب کامل آزمایش سازگاری بافتی خود را به صورت رایگان دریافت کنید و از وضعیت نوع مولکول های سازگاری بافتی خود مطمئن شوید در حالیکه هزینه این مورد در بخش دولتی 600 هزار تومان و خصوصی بیش از یک میلیون تومان می باشد .

در حال حاضر حدود سه هزار نفر عضو بانک پیوند مغز استخوان درشیراز هستند و تاکنون بیش از 100 نفر از خدمات این بانک استفاده کرده اند و یک نفر نیز با اهدای خون موفق به نجات زندگی یک بیمار شده است .ک/4

677

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا