گوناگون

باید دامنه‌های البرز را بهشت گردشگران نامید

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین گفت: دامنه‌های البرز و نیمه شمالی فلات ایران را باید بهشت گردشگران نامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، محمدعلی حضرتی در همایش “در جستجوی هزاره‌های پیش از تاریخ” که با حضور پژوهشگران، نویسندگان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی در آمفی تئاتر سید محمد بهشتی برگزار شد، افزود: وجود بیش از 800 تپه باستانی ثبت شده و بیش از 1200 محوطه مربوط به دوران پیش از تاریخ، فضا را برای مطالعات باستان شناسان مهیا کرده است.

وی گفت: با این پتانسیل بالا متأسفانه بسیاری از کاوش‌ها و پژ‍وهش‌های باستان شناسی در مجموعه واحدی گردآوری و منتشر نشده است.

حضرتی با اشاره به برگزاری چنین همایش‌هایی در گذشته اظهار کرد: ما معتقدیم سازمان میراث فرهنگی از توانمند علمی برخوردار است. طی سال‌های گذشته از ظرفیت‌های علمی همکاران میراث فرهنگی در استان استفاده نمی‌شد، ‌از سویی دیگر خلأ وجود جلسات علمی و پژوهشی ثابت که اندیشه‌ی واحدی را در قزوین دنبال کند احساس می‌شد.

وی افزود: هم اکنون تصمیم گرفتیم اهداف خود را با رویکرد جدیدی در قالب برگزاری برنامه جستارهای علمی فرهنگی قزوین پژوهی در آخرین پنج شنبه هر ماه دنبال کنیم.

حضرتی بیان کرد: در نظر داریم در این همایش‌ها علاوه بر بکارگیری منابع داخل مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و پژوهشگران از علمای دیگر مانند علمای حوزه علمیه نیز کمک بگیریم. امیدواریم با این تعامل و همکاری، برای تثبیت میراث فرهنگی این مرز و بوم گام‌های مثبتی برداریم.

حسین داوودی، مسئول علمی حفاری در محوطه خُله کوه تاکستان نیز در این همایش خاطرنشان کرد: خله به زبان محلی یعنی خاکستر و خله کوه به معنای کوهی از خاکستر است. استاد کوثری نخستین بار در سال 56 کاوش در این محوطه را آغاز کرد و حریم آن را 8 هکتار تخمین زد در حالی که اکنون تنها 3 تا 3.5 هکتار از آن باقیمانده است.

مسئول علمی حفاری در محوطه خله کوه تاکستان خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای 50 سال اخیر، تبدیل شدن محوطه خله کوه به جایی برای دور ریز نخاله، حضور معتادان و ریختن فاضلاب از جمله مشکلاتی است که مسئولین را بر آن داشت که کاوش‌های باستان شناسی را برای احیای این محوطه تاریخی از سر بگیرند.

حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور نیز در این همایش گفت: بعد از گاه‌نگاری‌هایی که منجر به شناسایی سیلک شد، استاد نگهبان زاده کاوش‌هایی در قزوین انجام داده و موفق به یافتن لایه‌های قدیمی‌تر شده است.

وی افزود: مسئولین این امر باید منابع فرهنگی و تاریخی مهم را شناخته و در جهت بهره وری مناسب از آنها گام‌های مثبتی بردارند. در این شهر آثاری وجود دارد که با آگاهی مردم و مسئولین باید حفاظت شده و هوشمندانه برای توسعه این سرزمین از آنها استفاده شود.

سید مهدی شجاعی از فعالان این حوزه در این همایش تصریح کرد: اکنون با اکتشاف باستان شناسی مربوط به 7000 سال پیش، قدمت شهر تاکستان و لایه‌های مختلف شهرسازی و معماری آن مشخص شده است.

محرم بهرام زاده، رئیس دانشگاه آزاد تاکستان از نام‌گذاری دو تپه باستانی با عنوان تپه تات 1 و 2 در نزدیکی تاکستان و آغاز فعالیت‌های باستان شناسی در آن خبر داد.

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مسائل تاریخی جزئی از هویت فرهنگی یک منطقه است، در خصوص لزوم شناساندن مناطق باستانی استان به همه کشور سخن گفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا