گوناگون

بدعتی برای حرام ترین حلال خدا

81195558 5751328

طلاق اگر چه حلال اما به قدری کراهت دارد که در روایات اسلامی ، شدیدا از آن مذمت شده است و در حدیثی از امام صادق (ع) می ‏خوانیم: «چیزی از امور حلال، در پیشگاه خدا مبغوض تر از طلاق نیست».

چرا که طلاق مشکلات زیادی برای خانواده‏ها، زنان و مردان و مخصوصا فرزندان به وجود می‏ آورد؛ اما متاسفانه در ماه های اخیر نه تنها قبح این عمل ریخته شده بلکه می توان ادعا کرد که تا حدی بر رواج این امر ناپسندیده نیز دامن زده شده است و بدعت های جدیدی نیز در ارتباط با آن بوجود آمده است .

جشن طلاق یکی از بدعت هاست که اخیرا به آن دامن زده است؛ این جشن همانند بسیاری از موضوعات ناپسند دیگر برخاسته از فرهنگ غرب است و اصلا با فرهنگ غنی ایرانی سنخیتی ندارد.

در این مراسم زوجین پس از طلاق رسمی جشنی را مثل جشن عروسی برگزار می کنند که همراه با شام و موزیک است.

لاس وگاس به عنوان پایتخت جشن طلاق در ایالات متحده مورد توجه است. لورا داوا اولین رمان را درباره جشن های طلاق نوشت و سپس کریستین گالاگر مسوول برگزاری این مراسم در امریکا مفهوم جشن طلاق را در کتابش تحت عنوان «چطور یک جشن طلاق برگزار کنیم» گسترش داد.

آمار طلاق در ایران روز به روز در حال افزایش است و ایران هم در این زمینه جزو 4 کشور برتر جهان محسوب می شود.

**جشن گرفتن برای طلاق فاجعه انگیز است

یک وکیل دادگستری در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا در این باره گفت: جشن طلاق که متاسفانه چندی است در کشور شیوع پیدا کرده بازتاب بسیار بدی دارد و مشوق دیگران است.

فرشته علوی با طرح سووال افزود: آیا واقعا زندگی از هم پاشیده شده جشن گرفتن دارد؟

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: باید این موضوع هم از لحاظ اجتماعی و هم حقوقی ریشه یابی شود و باید دید که چرا برخی بعد از جدایی جشن می گیرند.

**بحرانهای اجتماعی در زندگی زناشویی یا سخت گیریها در طلاق گرفتن، کدام مقصرند؟

یک وکیل دیگر دادگستری در گفت وگو با ایرنا گفت: چرا باید اینچنین شود و برای طلاقی که دارای کراهت است، جشن بگیریم.

حسین احمدی نیاز برپایی این جشن را یک پارادوکس دانست و گفت: باید دید علت پیدایش این موضوع چیست؟ آیا ناشی از بحران های اجتماعی در زندگی زناشویی است و یا ناشی از سخت گیری هایی است که در باب اخذ طلاق وجود دارد؟

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در جامعه بر حفظ زندگی زناشویی تصریح کرد ، باید این موارد در نظر گرفته شود و برای حفظ زندگی زناشویی، کمک به حذف آسیب های اجتماعی و بحرانهای خانوادگی و همچنین تلاش برای برون رفت از بحران های اجتماعی جامعه فرهنگسازی شود.

احمدی نیاز زندگی مشترک را یک فهم و علم و دانش دانست و گفت: اگر زوجین عالمانه و با فهم درست این زندگی مشترک را داشته باشند، دیگر با شادمانی از هم جدا نخواهند شد که برایش جشن بگیرند.

وی ادامه داد: جشن طلاق واقعیت تلخ و یک آسیب اجتماعی جدی است که در جامعه ما وجود دارد و بحران های متعددی در پی آن ایجاد می شود و لذا معتقدم باید برای حل و فصل اختلافات خانوادگی، پذیرش احترام در روابط زوجین، قبول واقعیت ها و سختیهای زندگی تلاش کنیم.

سخن آخر این که با موعظه و شعار نمی شود در این راستا گام برداشت و باید سعی کنیم تا واقعیت ها را در نظر بگیریم و با بازگشت به فرهنگ غنی و اصیل ایرانی و همچنین احکام و روایات اسلامی موجب سست شدن زندگی مشترک نشویم و در جامعه سم کشنده نپاشیم و بنیان و پایه های خانواده را در جامعه را با این کار زشت آرام آرام از بین نبریم.

اجتمام(5)** 9317**1436

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا