گوناگون

برداشت سالانه 70 میلیون مترمکعب آب اضافه‌ در ساوه

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: سالانه به صورت متوسط 70 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی این شهرستان اضافه برداشت می‌شود.

نقی بهجت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، با اشاره به شرایط جغرافیایی ساوه اظهار کرد: ساوه به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک، با متوسط سالانه این میزان برداشت اضافه از منابع زیرزمینی مواجه است.

وی افزود: برداشت‌های بی‌رویه سبب خشک شدن و کاهش سطح منابع آب سفره‌های زیرزمینی و سبب فرونشست زمین می‌شود که خود پدیده خطرناکی است و در برخی مناطق ساوه دیده شده است.

بهجت با بیان اینکه وضع آب در ساوه بحرانی است، افزود: مردم و مسئولان باید جدی‌تر به مسئله آب و مصرف بهینه آن توجه داشته باشند، زیرا کم‌توجهی به این موضوع در آینده مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

به گفته‌ی وی، مصرف بیش از حد در بخش‌های مختلف، کاهش نزولات جوی و بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از عوامل اصلی بروز این بحران است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به پدیده فرونشست نیم متری زمین در دو روستای ساوه گفت: پدیده نشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه آب در دو روستای انجیلاوند و سینک این شهرستان به میزان نیم متر مشهود است.

وی بیان کرد: پدیده فرو نشست زمین در شهرها خطر ترک خوردن و حتی فروریختن همه سازه‌ها و ساختمان‌ها در محدوده نشست زمین را به وجود می‌آورد.

بهجت با بیان اینکه 95 درصد آب بهره‌برداری شده از منابع آب‌های زیر زمینی، برای کشاورزی و باغداری مصرف می‌شود، اظهار کرد: با توجه به میزان مصرف بالای آب در این بخش، بهینه‌سازی مصرف می‌تواند نقش مؤثری در حفظ منابع آب داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا