گوناگون

بررسی علمی سیاست های جمعیتی در کرج/ سواد سلامت مهترین کلید خود مراقبتی است

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست خبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با حضور دکتر فخر السادات امامی و جمعی از کارشناس مسئولان این معاونت و اصحاب رسانه ظهر سه شنبه در ساختمان معاونت بهداشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست که بهانه اصلی آن اعلام برنامه های هفته ملی سلامت بود معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: شعار جهانی بهداشت امسال “موجودات کوچک تهدیدات بزرگ” با توجه به اولویت های سلامت در کشورهای مختلف عنوان گرفت و در کشور ما نیز علاوه بر تمرکز بر این شعار با توجه به نیازهای کشور در حوزه سلامت شعار “یک عمر سلامت با خود مراقبتی” انتخاب و برنامه های متعددی بر محور این شعار طرح ریزی شده است.

فخر السادات امامی با تاکید بر اینکه خود مراقبتی گام نخست در سلامت است، اظهار داشت: روز گذشته و در نخستین روز از هفته سلامت با عنوان توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خود مراقبتی برنامه متمرکز استانی با همکاری آموزش و پرورش برگزار شد.

وی ادامه داد: تقدیر از فعالان عرصه سلامت و بهداشت، برگزاری همایش های علمی در سطح شهرستان های استان از جمله نظرآباد، ساوجبلاغ، طالقان با همکاری مراکز بهداشت مستقر در این شهرستان ها و همچنین برگزاری همایش های علمی با همکاری مراکز یک و دو بهداشت کرج، توزیع پوستر های سلامت با محوریت شعار هفته سلامت، برگزاری مسابقه ریاست جمهوری با عنوان ” چه کنیم تا سلامت خود را حفظ کنیم” برای دانش آموزان از جمله این برنامه ها است و دانش آموزان برای شرکت در این مسابقه می بایست پاسخ های خود را به آموزش و پرورش ارسال نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد: همچنین ایستگاه های سلامت در سطح شهر برپا شده است که در این ایستگاه ها علاوه بر ارائه بسته ها و خدمات آموزشی مشاروه های پزشکی به شهروندان نیز ارائه خواهد شد.

امامی با بیان اینکه به منظور ارائه پیام های آموزشی در این هفته آموزش هایی مرتبط در مترو و پایانه های مسافربری نیز خواهیم داشت، گفت: برنامه های بسیاری از سوی معاونت بهداشتی برای هفته سلامت در نظر گرفته شده است که امید می رود بازتاب های مناسب و قابل قبولی نیز داشته باشد.

وی در پایان با اشاره ای کوتاه به برنامه های نوروزی این معاونت تصریح کرد: در ایام نوروزی و در راستای اجرای طرح سلامت نوروزی تمامی مراکز مورد نیاز در این ایام به طور ویژه به شهروندان خدمات رسانی داشته و مراکزی همچون مراکز غربالگری و مراقبت از نوزادان، مراکز کنترل و پیشگری از هاری به منظور رسیدگی به حیوان گزیدگی ها، کنترل طغیان های ناشی از بیماری های گوارشی و اسهالی و …. به صورت 24 ساعته فعال بوده اند.

چهار کلید مهم در خود مراقبتی

در ادامه این نشست افسون تیزویر مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز در ابتدای سخنان خود از برگزاری سمیناری علمی در خصوص سیاست های جمعیتی خبر داد و گفت: به دلیل حفظ نسل موجود در استان البرز و توجه به سلامت آنها این سمینار تخصصی فردا چهارشنبه در سومین روز از هفته سلامت با عنوان “خانواده خاستگاه خود مراقبتی” برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این سمینار تخصصی بر محورهای پیشگیری از سوانح در کودکان، ناباروری و تک فرزندی که متاسفانه به شدت در حال شیوع است بحث و تبادل نظر خواهد شد.

تیزویر خود مراقبتی را یک نقطه خلا در مباحث بهداشتی عنوان کرد و گفت: باید با آموزش آگاهانه به مردم در خصوص مسائل بهداشتی و پیشگیری از بیماری ها فرهنگی ایجاد شود تا مردم بدانند که در ابتدا خود مسئول سلامتشان هستند.

مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: سواد سلامت، خود کارآمدی، ارتباطات و آموزش های همسان چهار کلید خود مراقبتی هستند که تمامی آنها از خانواده نشات گرفته و زنان و مادران در تحقق آنها نقش بسزایی دارند.

در پایان این نشست خبرنگاران نیز سوالات و دغدغه های خود را در حوزه سلامت مطرح و مسئولان حاضر نیز پاسخگو بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه های هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار “یک عمر سلامت با خود مراقبتی” و عناوینی همچون توانمند سازی نوجوانان و جوانان برای خود مراقبتی، عموم مردم نیازمند خود مراقبتی، خانواده خاستگاه خودمراقبتی، رسانه ها مروجان خودمراقبتی، نهادها و پایگاه های مردمی، کانون های خودمراقبتی، تیم سلامت، مربیان خودمراقبتی و سیاستگذاران و مدیران اجرایی، حامیان خودمراقبتی در کشور برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا