گوناگون

رگبار و آذرخش بيشتر مناطق كشور را فرا مي گيرد

احسان مراديدر گفتگو  با خبرنگار مهر در اين باره اظهار داشت: گذر منظم و تقريبا هر روزه امواج ناپايدار در هفته هاي اخير، سبب بارش هاي پراكنده در مناطقي از ميهن شده بود. اين بارش ها سراسري نبود و با رطوبت مناسب عرض هاي جغرافيايي پايين تر حمايت نمي شد، به همین دليل تنها در مناطق مستعد و بيشتر در مناطقي از شمال غرب و غرب و نوار شرقي كشور رشد ابر و بارش رخ مي داد، اما سامانه جديد از پتانسيل بارشي گسترده تري برخوردار است.

اين پژوهشگر افزود: سامانه كم فشار جديد از ديروز و از سمت شمال غرب و غرب وارد شد و علاوه بر اين مناطق، در برخي استان هاي مركزي و حاشيه رشته كوه زاگرس و البرز هم سبب بارش هاي پراكنده و خفيف شد، اما از بعدازظهر امروز به بعد در كشور گسترده تر عمل مي كند و بارش هايش نيز بيشتر مي شود.

مرادي درباره نوع بارش ها گفت: از آنجايي كه الگوي بارشي كاملا الگوي بهاري است، عمده بارش ها در ساعت هاي بعدازظهر تا شب رخ مي دهد و صد البته بارش ها به شكل رگبارهاي كوتاه مدت، با احتمال آذرخش، وزش باد، گرد و خاك و در مناطق مستعد با ريزش تگرگ خواهد بود. در الگوي بهاري معمولا و بطور كلي ميانگين بارشي نسبت به بارش هاي زمستان و پاييز كمتر خواهد بود، اما از آنجايي كه بارش ها شدت بيشتري دارد يعني در مدت زمان كوتاه حجم بيشتري از باران يا تگرگ فرو مي بارد، احتمال آبگرفتگي معابر عمومي يا طغيان رودهاي فصلي در برخي مناطق كشور وجود دارد.

اين پژوهشگر درباره ادامه بارش ها افزود: فردا هم بارش هاي رگباري در كشور تداوم دارد، اما از پنجشنبه عمده بارشها را در شرق كشور انتظار داريم. خوشبختانه مجددا از بعدازظهر روز جمعه سامانه كم فشار جديدي از سمت شمال غرب وارد مي شود و از اوايل هفته آينده موج جديد بارش ها نيمي از كشور را فرا مي گيرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا