گوناگون

برزیل زیردریایی اتمی می‌سازد

برزیل در حال ساخت ۴ زیردریایی معمولی و یک زیردریایی هسته‌ای مجهز به رآکتور اتمی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری «فرانسه» گزارش داد که برزیل در حال ساخت پنج زیردریایی به منظور گشت زنی در سواحل عظیم این کشور است و این 5 زیردریایی شامل یک زیردریایی مجهز به رآکتور اتمی است و به این ترتیب برزیل از جمله کشورهایی خواهد بود که زیردریایی هسته ای دارند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که برزیل به عنوان کشوری عظیم در آمریکای جنوبی در حال اکتشاف میدان های عظیم نفتی در نزدیکی سواحلش است و این امر می تواند این کشور را به یکی از بزرگ ترین صادر کنندان نفت جهان تبدیل کند.

بر اساس این خبر، هدف برزیل از ساخت زیردریایی های جدید، حفاظت از منابع نفتی این کشور است؛ این زیردریایی های جدید، جایگزین ناوگان قدیمی متشکل از 5 زیردریایی معمولی می شوند و ساخت آنها با سرمایه گذاری مشترک شرکت برزیلی « Odebrecht» و شرکت فرانسوی « DCNS»، در جنوب «ریو دو ژانیرو» در جریان است.
زیردریایی هسته ای برزیل 100 متر طول و وزنی معادل 6 هزار تن دارد؛ زیردریایی های غیرهسته ای این کشور نیز حدود 75 متر طول و وزنی معادل 2 هزار تن دارند.

درحال حاضر، تنها کشورهایی که در حال طراحی و ساخت زیردریایی های هسته ای هستند، همان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آمریکا به علاوه هند هستند؛ هند در حال حاضر ساخت یک زیردریایی هسته ای را تکمیل کرده است و در پروسه ساخت زیردریایی های هسته ای بیشتر قرار دارد.
زیردریایی های هسته ای بر خلاف زیردریایی های معمولی که با موتورهای دیزلی و الکتریکی کار می کنند و باید هر 12 تا 24 ساعت دوباره به منظور سوخت گیری به سطح آب بیایند، با سوخت اتمی کار می کنند و می توانند در زمان نامحدودی زیر آب بمانند.

این زیردریایی ها همچنین قابلیت تجهیز به کلاهک های هسته ای را دارند و این در حالیست که برزیل بر اساس قانون اساسی اش و همچنین پیمان منع گسترس تسلیحات هسته ای، از تولید تسلیحات هسته ای منع شده است.
در پایان این خبر آمده است که برزیل از جمله 15 کشوری است که بودجه دفاعی عظیمی دارد و در سال 2013 میلادی، 31.5 میلیارد دلار آمریکا را به بخش دفاعی خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا