گوناگون

برقراری خط جدید دریایی اروپا-آستراخان-آستارا

با ورود نخستین کشتی 5000 تنی روسی، خط جدید دریایی بین اروپا – بندر آستراخان روسیه و بندر آستارا در شمال کشور برقرار شد.

رسول بهرامی، رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، خاطرنشان کرد: کشتی PYOTER STRELKOV که 140 متر طول دارد و متعلق به کشور روسیه است، پس از 21 روز نخستین محموله از نوع MDF خام را از اروپا به ایران منتقل کرده است.

وی ادامه داد: کشتی مذکور، بار متعلق به شرکت ایرانی «آرتا پلاست اردبیل» را در تاریخ 3 مهرماه از اروپا بارگیری کرده و پس از عبور از دریای سیاه، خلیج اوزو، رودخانه ولگادون و دریای خزر، در بندر چند منظوره آستارا پهلو گرفته است.

بهرامی به برخی ویژگی‌های بندر آستارا اشاره کرد و توضیح داد: عواملی از قبیل علایم کمک ناوبری، کانال مطمئن، حوضچه مناسب و ارائه خدمات 24 ساعته سبب شده است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 40 کشتی تجاری در این اسکله پهلو بگیرد و 100 هزار تن کالای غیر نفتی در این بندر جابه‌جا شود.

وی از افزایش قابل توجه جابه‌جایی کالا از این بندر سخن گفت و اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و تجاری بندر آستارا، در آینده‌ای نه چندان دور این بندر به یکی از بنادر مهم کشور تبدیل شود.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا، محموله‌های شمش آهن، تخته نراد، میلگرد آج دار، سیمان خاکستری، سیمان سفید، پودر گچ سفید ساختمانی، کربنات کلسیم، پودر PVC، پایدارکننده‌‏های PVC، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی، نمک صنعتی، مواد اولیه سطل و قالب پلاستیکی، سرامیک، کاشی لعاب دار، مصنوعات فلزی، پودر صابون، تیتانیوم دی اکسید، انیدرید فتالیک و گرانول‏‌های رنگی را از دیگر کالاهای جابه‌جا شده در بندر آستارا برشمرد و افزود: این کالاها بین بندر آستارا و بنادر ماخاچ کالا (مخاچ قلعه) در جمهوری داغستان، آکتائو در قزاقستان، هوسان و باکو در جمهوری آذربایجان و آستاراخان در روسیه جابه‌جا شده است.

به گزارش ایسنا، بندر آستارا، نخستین بندر خصوصی کشور است که شرکت «بنادر و دریانوردی کاوه» با سرمایه گذاری 400 میلیارد ریالی مسئولیت مدیریت آن را برعهده دارد.

فاصله این بندر تا بندر باکو 133 مایل دریایی، بندر آکتائو 350 مایل دریایی، بندر ترکمن باشی 240 مایل دریایی، ماخاچ کالا (مخاچ قلعه) 373 مایل دریایی، آستاراخان 240 + 170 مایل دریایی، فریدون کنار 205 مایل دریایی، بندر انزلی 65 مایل دریایی، بندر نوشهر 165 مایل دریایی و بندر امیر آباد 235 مایل دریایی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا