گوناگون

ابراز رضایت معاون وزیر ارشاد از بهبود وضعیت اقتصاد هنر در کشور

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وضعیت اقتصاد هنر در کشور بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دکتر علی مرادخانی که شب گذشته در آیین اختتامیه چهارمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی اظهار کرد: سابقه طولانی فرهنگ و هنر در ایران اسلامی یک فرصت بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اخیرا و در دوره دولت تدبیر و امید وضعیت فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد هنر بهبود یافته است و به عنوان مثال آثار هنرمندان ایرانی در حراجی‌های دوبی و لندن توانسته‌اند مبالغ خوبی را عاید هنرمندان و کشور کنند و این امر به ما نشان می‌دهد که ما بایستی برای فعالیت‌های هنری ما به ازای اقتصادی پیدا کنیم و از مجموعه‌هایی که توان اقتصادی دارند نیز تقاضا داریم که به این حوزه ورود پیدا کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در دیپلماسی فرهنگی ضعیف هستیم و خوب عمل نکرده‌ایم؛ عنوان کرد: ما در معرفی شخصیت‌های هنری خود دچار تنگ‌نظری هستیم و حتی اساتیدمان را درست معرفی نمی‌کنیم و از همین روست که هنر ما در جهان خوب معرفی نشده است.

مرادخانی گفت: هنرمندان باید بکوشند که ایران را به عنوان یک تمدن به گونه‌ای معرفی کنند که شایسته نام این سرزمین است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ آمادگی دارد که با مجموعه‌های فرهنگی مانند آستان قدس همکاری کند تا بتوانیم با کمک هم در مسیرمان موفق باشیم، زیرا ما بایستی ارزش‌هایمان را از طریق هنر به جهان معرفی کنیم.

مرادخانی اظهار کرد: فرصتی که، نقش آستان قدس در آن بی‌بدیل است، زیرا توجه همه ارادتمندان این آستان به این سمت است؛ گنجینه ارزشمندی از آثار فاخر هنر دینی در مشهد شکل گرفته است و جای شکر دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آستان قدس به هنر پرداخته است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دوسالانه تذهیب‌های قرآنی را در یک سال و دو ماهی که این مسئولیت را قبول کردم با دقت پیگیری کردم و دلایل تحسین آن را می‌توانم در چند بخش خلاصه کنم.

مرادخانی تصریح کرد: این دوسالانه برنامه‌ای شعاری و برای پر کردن لیست برنامه‌های اجرایی نبوده و دوسالانه بودن آن تنها به معنای برگزاری هر دو سال یکبار نبوده بلکه کلاس‌ها و دورهای آن نیز با مداومت ادامه داشته و در طول چهار دوره گذشته هرگز دچار تکرار و روزمرگی نشده است.

وی گفت: به ویژه در حوزه مثنی‌سازی افتخار می‌کنیم که هنرمندانی این‌گونه جوان و چیره‌دست داریم و دیگر آن که این دوسالانه با آینده‌پژوهی به دنبال ایجاد یک حرکت فراگیر علمی با تکیه بر ارزش‌های اصیل ایرانی و اسلامی است که این نکته نیز بسیار مهم و شایسته تقدیر است.

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه افزود: کشورهای همسایه آهسته آهسته در حال مصادره حوزه‌های مختلف به نام خود هستند و البته با وجود آن‌که هنرهایی از این جنس در خون مردم ما هستند بی‌تردید آثار هنری این رشته که برآمده از تأمل هستند می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند.

مرادخانی اظهار کرد: ما از دست‌اندرکاران این همایش هر حمایتی را که لازم باشد به عمل می‌آوریم تا این دوسالانه بتواند در جای جای کشور فعالیت کند و منشأ اثر خیر باشد.

وی افزود: به جز معاونت هنری وزارت ارشاد، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و سازمان میراث فرهنگی نیز در این حوزه موثر هستند و باید موثرتر و فعال‌تر شوند.

در بخش دیگری از این مراسم علی ثابت‌نیا مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی طی سخنانی با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوسالانه اظهار کرد: در دوره پنجم این دوسالانه بخش نگارگری هم به دوسالانه اضافه خواهد شد تا هنرمندان این رشته نیز بتوانند در این دوسالانه شرکت کنند.

در بخش دیگری از این مراسم نیز جلد پنجم شاهکارهای هنری آستان قدس که شامل منتخب قرآن‌های نفیس از قرن 10 تا به امروز است رونمایی شد و هم‌چنین از تلاش‌های 27 ساله یکی از هنرمندان تذهیب‌کار موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس به نام حسن نامور تجلیل به عمل آمد.

در پایان این مراسم از نفرات برتر دوسالانه در بخش‌های مختلف تجلیل شد.

4

4

4

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا