گوناگون

برنامه شهرداری تهران حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی است

وی با اشاره به این‌که برنامه شهرداری تهران در جهت حذف تدریجی موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آن با موتورسیکلت‌های برقی افزود: طبق پیش بینی‌های به عمل آمده به کارگیری این موتورها سبب کاهش 10 تا15درصد آلاینده‌ها در سطح شهر خواهد شد. وی از محدودیت تردد موتور سیکلت‌های بنزینی در محدوده طرح ترافیک و کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبردی از 40 درصد به 4 درصد به عنوان اقدامات مؤثر دیگر در جهت کاهش آلایندگی هوای شهر اشاره نمود و افزود: طرح جایگزین موتورهای برقی به جای بنزینی حاصل 8 ماه کار کارشناسی بوده ضمن این‌که این موتورها توان 3 کیلومتری و سرعت 70 کلیومتر در ساعت برخوردار هستند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که امکان فراهم شده است تا موتورسیکلت‌سازان در جهت تولید موتورهای برقی با شهرداری همکاری نمایند افزود: هر یک از این شرکتها می توانند 2 نمونه از موتورهای مورد نظر را در صورتی که مطابق با استانداردهای تعریف شده از سوی وزارت صنایع باشد را معرفی نمایند.
 
حسینی با بیان این که 80درصد هزینه خرید این موتور سیکلت ها طبق توافقات به عمل آمده از طریق بانگ شهر و نیز هزینه اسقاط موتور بنزینی پرداخت می‌شود افزود: اسقاط موتورهای بنزینی توسط ستاد سوخت انجام خواهد شد چرا که باید در مقابل ورد که موتور برقی، یک موتور بنزین خارج شود.

در ادامه این نشست حسین افشین عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مجری این پروژه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براین‌که آیا زیرساخت‌های سالم در این زمینه فراهم شده و واگزازای‌آن به چه نحو خواهد بود اظهار داشت: آنچه  امروز رونمایی می‌شود حاصل تلاش یک تیم گروهی بوده ضمن این‌که باید توجه داشت شرایط به گونه ای فراهم شده که در آینده کشور با تولید محصول در این زمینه روبه رو نشود.

وی با تأکید براین‌که با جایگزینی تبدیل موتورهای بنزینی به برقی به شدت مخالفیم و حمایت نمی کنیم افزود: چرا که نتیجه آن شکست قطعی است و فعالیت یک ساله ی ک گروه تخصصی در این زمینه این موضوع را اثبات نموده  است.

 مجری این پروژه در خصوص زیرساخت‌هابا اشاره به این‌که پیمایش موتورسیکلتها در سطح شهر بررسی شده تصریح کرد: طبق آمار سرعت متوسط موتورها در سطح شهر 70تا 100 کیلومتر است و سرعت این موتورها نیز به گونه ای طراحی شده که امکان تردد باسرعت 100کیلکومتر را فراهم می‌نماید.

ضمن این‌که در ایستگاه های مترو نیز مکان‌های خاصی جهت شارژ رایگان این موتورها در نظر گرفته است.

*تأکید دولت از عدم ثبت پلاک موتورهای بنزنی

 
افشین در ادامه با تأکید بر این‌که تا طرحی اجرا نشود نمی توان تمام زیرساخت‌های ان را اجرا نمود خاطرنشان کرد:‌وضعیت موتورها بنزینی به حدی اسفناک است که حتی معاون محیط زیست نیز از شرکت‌های سازنده خواسته تا برنامه های خود را اعلام کنند ضمن این‌که دستور دولت نیز بر این بوده که پس از ورود موتورهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی خودروهای بنزین را پلاک نکنند.

* 35 شرکت در جهت تولیدی موتوهای برقی اعلام آمادگی نمودند

در ادامه این نشست نواب حسین رئیس توسعه حمل و نقل پاک با تأکید بر این‌که شهرداری تهران تصمیمی بر خرید و فروش موتوهای برقی نداشته و تنها در جهت اجرای برنامه پنج ساله و کاهش آلودگی هوا عمل خواهد کرد اظهار داشت: در حدود 35 شرکت در جهت تولیدی موتوهای برقی اعلام آمادگی نمودند و شهرداری تهران نیز با ارائه 80درصد تسهیلات بخش بسیاری از مبالغ لازم جهت خرید موتور برقی را پوشش خواهد داد.

وی در بپایان با بیان تجربه بسیار از کشورهای نظیر چین بعنوان بزرگترین استفاده کننده موتورهای برقی و دوچرخه خاطرنشان کرد‌: طبق توضیحات ارائه شده این کار بسیار ساده بوده و برنامه شهرداری تهران این است که تا 3 ماه آینده نخستین موتورسیکلت‌های برقی به شهر وارد شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا