گوناگون

بروجردی: پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بازسازی سوریه/ نتیجه مذاکرات برد – برد به نفع ماست/ آمریکا به توافق نرسد کارهای قبلی را تکرار خواهیم کرد/

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگارن، سومین روز حضور هیئت پارلمانی ایران در سوریه که به منظور نظارت بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به این کشور سفر کرده اند پُربار بود. هیئت مذکور صبح به ریاست علاالدین بروجردی نشست خبری با حضور رسانه های بین المللی داشتند. این هیئت بعد از ظهر خود را با دیدار با مفتی اعظم کشوری سوریه آغاز کردند. دیدار در طبقه دهم وزارت اوقاف در کنار یکی از میدان های زیبای مشق برگزار شد، “شیخ بدرالدین حسون” در این دیدار به کرات از مواضع جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حمایت کرد که مورد تشویق نمایندگان خانه ملت هم قرار می گرفت. وی در این نشست تصریح کرد: امروز ایران تنها از خود صحبت نمی‌کند و اگر این کار را می‌کرد، قطعاً غرب از این کشور حمایت می‌کرد. اگر امام نیز با آنها کنار می‌آمد، غربی‌ها سلاح هسته‌ای در اختیار ایران می‌گذاشتند اما امام تصمیم گرفت ملت ایران ملتی آزاده باشد و مستضعفان جهان را آزاد کند. مفتی اعظم سوریه که با حرارت و حساسیت خاص حرف می زد، ادامه داد: امام حتی یک روز را برای روز قدس و یک هفته را برای یکپارچگی اسلام در نظر گرفت.

2313893 471

از طرف دیگر به خاطر دارید که چه تعداد دانشمند هسته‌ای ترور کردند. در این رابطه نباید فکر کنیم آنها ضعیف هستند بلکه ناجوانمردانه عمل می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه “سیاست غرب، هنر دروغگویی است”، اظهار کرد: سیاست ایران، سوریه و حزب‌الله، راستگویی است. از دو سال پیش غربی‌ها به اسد وعده‌های بسیار دادند که این موضوع به شرطی بود که از مقاومت و ایران دست بردارد اما جواب اسد این بود که ایران بهتر از اسرائیل است. مفتی اعظم سوریه همچنین تصریح کرد: دولت اگرچه لائیک باشد اما خدمتگزار دین بوده و دموکراسی غرب را نمی‌پسندد. وی در این دیدار بارها به ضرورت وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: نباید اجازه داد تکفیر به اسلام ضربه بزند. در پایان این گفتگو هدایایی بین هیئت پارلمانی ایران و مفتی اعظم سوریه رد و بدل شد. نکته قابل ذکر اینکه مفتی اعظم سوریه به رسم یادبود به تعدادی از حاضرین در جمع تسبیح اهدا کرد.

مسیر بعدی هیئت پارلمانی ایران دفتر وزیر اوقاف در طبقه هشتم همین ساختمان بود، دفترنخست وزیر سوریه طبقه 12 ساختمانی بزرگ و در منطقه ای دنج قرار داشت. حضور خبرنگاران در این نشست آزاد بود و مثمر ثمر، چرا که رئیس هیئت پارلمانی ایران حرف هایی را دراین نشست زد که در جاهای دیگر نگفته بود.

2313894 348

 “وائل الحلقی” نخست وزیر سوریه در این نشست گفت: ما انتخابات اخیر سوریه را یک مرحله مهم در تاریخ سیاسی این کشور می دانیم. وی افزود: شهروندان سوری در مناطق غیر امن از ده ها روز قبل از شروع انتخابات به شهر های امن مهاجرت کرده و خانه اجاره کردند تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

سپس بروجردی اظهار داشت: منطق حکم می کند کسانی که برای تخریب سوریه برنامه ریزی کردند اجازه حضور در بازسازی سوریه به انها داده نشود. وی ادامه داد:باید به اقای “اللحام” رئیس مجلس سوریه بگوییم تا طرحی دراین رابطه در مجلس تصویب کنند و کمیته مشترک بازسازی سوریه تشکیل شود.

وی ا ظهار داشت: سوریه بعد از بازسازی به مراتب قوی تر از سوریه امروز خواهد بود. رئیس هیئت پارلمانی ایران اظهار داشت: پیشنهاد من این است که کمیته مشترک بازسازی سوریه از امروز تشکیل شود.
 بروجردی تاکید کرد: ایران تجربه خوبی در بازسازی دارد،

وی افزود:آمریکا به نقطه ای رسیده که چاره ای جز توافق ندارد وی ادامه داد: مذاکرات هسته ای به نقطه ای رسیده که فکر می کنم چاره ای جز اینکه به توافق برسند ندارند. اگر آمریکا به توافق با ایران نرسد روال قبلی را از سر خواهیم گرفت. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در مذاکرات استانبول به ظریف ماموریت دادیم تا به اشتون بگوید اگر به توافق نرسید روال قبلی را با سرعت بیشتر از سر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: اراک را ظرف یک سال تکمیل خواهیم کرد، فردو را گسترش خواهیم داد، سانتریفیوزهای نسل نو را با سرعت بیشتر خواهیم ساخت. بروجردی تاکید کرد: به هیچ وجه برداشتن تدریجی تحریم ها را قبول نخواهیم کرد، تحریم ها باید یکجا برداشته شود.


دلواپس نیستیم

وی اظهار کرد:تحریم یک ظرف شکسته است و وصل آن زمان بر خواهد بود، ما نگران و دلواپس نیستیم!

 تابلو ورود ممنوع ظریف

بروجردی گفت: ظریف از طرف شورای عالی امنیت ملی تابلوی ورود ممنوع دارد واجازه ورود به موضوعات غیر هسته ای در مذاکرات را نخواهد داد. وی در پایان گفت: آنها به دنبال مطرح کردن حقوق بشر هستند تا تحریم کنند، مذاکرات پیچیده است و باید پیچیده پیگیری شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از دید ما نتیجه مذاکرات هسته ای برد – برد برای ماست.

در ادامه “وائل الحلقی” نخست وزیر سوریه که با دقت سخنان بروجردی را گوش می داد، گفت: ما طرح بازسازی سوریه را آماده کردیم، و در مناطقی که جنگ به پایان رسیده آغاز خواهیم کرد، شاید هم همزمان با جنگ آغاز کنیم. وی اظهار داشت: ایران شریک ما در بازسازی سوریه خواهد بود. الحلقی تاکید کرد: مطمن باشد ملت سوریه حمایت ملت ایران را ستایش می کنند. وی افزود:موفقیت ایران در سطح بین المللی به نفع سوریه است.

امام خمینی (ره)

هیئت پارلمانی ایران سپس راهی خرابه های شام شدند ، متطقه زینبیه که در حومه شهر دمشق در منطقه ای محروم قرار دارد و همچنان آثار درگیرهای بر بدنه دیوارها و ساختمان ها به چشم می خورد. همچنین مراسم ارتحال بنیانگذار رهبر کبیرانقلاب اسلامی در جوار حرم مطهر حضرت زینب(س) برگزار شد.

در این مراسم “حسینی” نماینده ولی فقیه در سوریه، “رزق” نماینده حزب الله لبنان، نماینده جنبش های فلسطینی، نماینده وزیر اوقاف سوریه، رئیس کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی و نمایندگان مجلس و تعداد زیادی از عاشقان حضرتش حضور داشتند.

یروجردی در این مراسم  گفت: ربع قرن از ارتحال این مرد بزرگ انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی فضا به گونه‌ای است که امام(ره) برای ما هنوز زنده است و ما از برکات ایشان بهره‌مند هستیم. وی یکی از مهمترین ویژگی های امام راحل را خداباوری و خدامحوری ایشان عنوان کرد و افزود: همین ویژگی باعث شد که هیچ قدرتی – نه شرقی و نه غربی – برای ایشان ارزشی نداشته باشد. در زمانی که انقلاب اسلامی یک نهال نوپا بود، امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و عملا در طول 35 سال گذشت نتوانسته است هیچ غلطی بکند وی با بیان اینکه “ما می توانیم” در بیانات امام تبدیل به یک استراتژی برای نظام جمهوری اسلامی ایران شد، افزود: بر اساس همین جمله توانستیم با وجود کارشکنی های آمریکا به یک قدرت هسته ای صلح آمیز تبدیل شویم و همه آنچه قدرتهای بزرگ در اختیار دارند را در اختیار بگیریم.

حزب الله لبنان

بروجردی در ادامه گفت: حزب الله لبنان که ما امروز به وجود آنها افتخار می کنیم تربیت شدگان مکتب امام و فرزندان حضرت امام هستند. امام (ره) با این استراتژی خود معادله قدرت در خاورمیانه را به هم ریختند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه مقاومت محصول تفکر خداباوری و خدا محوری امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: ما مفتخر هستیم به عنوان فرزندان و شاگردان مکتب امام این راه را ادامه دهیم. نمایندگان روز سوم حضور خود در سوریه را با میهمانی شام در دفتر مقام معظم رهبری در سوریه به پایان رساندند.

گزارش از وحید عظیم نیا

 انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا