گوناگون

برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی غدیر در جهرم

امام جمعه جهرم بر لزوم داشتن نگاهی عمیق در تبیین ابعاد و اهمیت واقعه‌ی غدیر به‌عنوان موضوعی مهم در تداوم اسلام و تکمیل شدن دین مبین اسلام، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین «لطف‌الله دژکام» در نخستین روز از پنجمین همایش بین‌المللی غدیر در جهرم، گفت: غدیر نباید صرفاً به‌عنوان جشن تعیین رئیس مسلمانان تلقی شود، گرچه این امر بسیار مهم بوده اما تعبیر قرآن از غدیر، اکمال دین است و با کامل شدن آن، همه‌ی برنامه‌ها و آموزه‌ها تغییر کرده و تکمیل شده است.

وی گفت: نگاه ما بر این است تا میان ادیان به نوعی الفت برقرار شود و این نگاه باعث می‌شود تا هر کس سعادت هدایت شدن دارد، هدایت شود.

این مقام روحانی با بیان اینکه نگاه دیگر ما این است که توحید تکمیل شده در غدیر را ترویج دهیم، خاطرنشان کرد: یهودیان در توحید بسیار مدعی هستند اما توحید آنها باید در مکتب غدیر تبیین شود.

وی با تصریح اینکه غدیر جشن تکوین دین است، گفت: چنانچه خداشناسی اهل تسنن را مشاهده و با خداشناسی مکتب غدیر مقایسه کنیم تفاوت‌های آن را به وضوح می‌بینیم.

رئیس هیئت امنای بنیاد پژوهشی پیمان غدیر ادامه داد: توحید بر مبنای غدیر کامل است و با همه‌ی فاصله‌ای که میان اعتقادات ادیان است، نمی‌خواهیم آنها را کنار بزنیم و مسیحیان را جزو ادیان توحیدی می‌دانیم.

حجت‌الاسلام دژکام با بیان اینکه غدیر در انسان‌شناسی حرف دارد، گفت: غدیر انسانی را به ما معرفی می‌کند که از ملائکه بالاتر بوده و جبرئیل شاگردی او را می‌کند.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در جهرم با بیان اینکه توحید برگرفته از علی(ع) چنانچه برای بشریت تبیین شود فاصله آن با دیگر عقاید مشخص است، افزود: غدیر روز تکمیل شدن توحید است و باید به این مهم توجه شود و به بشریت نیز معرفی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه کسی که اهل شهود است بدون معرفت علی(ع) به نتیجه نمی‌رسد، گفت: باید تصمیم ما بر این باشد تا ضمن اینکه دنیا را به معارف محمد و آل محمد روشن می‌کنیم تصمیم‌مان بر این باشد که به تبیین دین بر مبنای حرکت غدیر در دنیا بپردازیم.

وی با یادآوری تأکیدات آیت‌الله سیدحسین آیت‌اللهی، امام جمعه فقید جهرم در خصوص غدیر، عاشورا و نیمه‌ی شعبان، گفت: باید از غدیر تا نیمه‌ی شعبان، عاشورایی حرکت کرد و این حرکت مردم جهرم یک نماد است برای اینکه به دنیا اعلام کنیم که می‌خواهیم خدا، پیامبر(ص) و امام‌شناس بوده و در مکتب غدیر گام برداریم.

براساس این گزارش، یک اسلام شناس و اندیشمند کشور پاکستان نیز در این همایش گفت: غدیر روزی است که دین به کمال خود رسید و ثمره‌ی زحمات چندین ساله پیامبر(ص) در این روز به نتیجه رسید.

حجت الاسلام «جواد حیدرهاشمی»، با اشاره به اینکه غیبت امام(ع) مسئولیت ولایت جامعه به عهده‌ی فقهاست، افزود: در عصر امروز و پس از 1400 سال، ولایت‌فقیه توسط امام خمینی(ره) پایه‌گذاری شد و نقش مردم در این زمینه و تبعیت از ولایت چشمگیر و درخشان بود و امروز نیز ما معتقد به ولایت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هستیم.

هم‌چنین اندیشمند و اسلام‌شناس اهل بنگلادش نیز با بیان اینکه در غدیر، عرفان نهفته شده و مورد پایان تاریخ جهان رمزهایی بیان شده است، گفت: در خطبه‌ی معروف امام علی(ع) در خصوص پایان تاریخ جهان که همان ظهور حضرت حجت(عج) بوده صحبت به میان آمده است.

حجت‌الاسلام «محمد نورعالم»، خاطرنشان کرد: من به این باور رسیدم که غدیر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نبوده بلکه یک اندیشه و فکر ناب است و در مقابل تئوری‌های مختلف و نظام‌های سیاسی و مادی حرف برای گفتن دارد و منشور سیاسی نظام اسلام است و چنانچه وجود نداشته باشد گویا اسلام رأس ندارد.

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی غدیر در جهرم، روز دوشنبه هم‌زمان با عید سعید غدیرخم و با حضور آیت‌الله ایمانی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان فارس، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا