گوناگون

«بزمان» مرواريد پنهان در دل صدفي به نام بلوچستان +عکس

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، کافي است کمي حرف بزنند تا يکباره پرتاب شويد به خرداد سال 1357، همان دوراني که آيت ا… «سيدعلي خامنه اي»، به همراه حجت الاسلام توسلي و موحدي کيا در هفته ۲ روز را به اين شهر سفر مي کردند، سفرهايي که ضمن ديدار با مردم، ملاقات هايي با بزرگان قبايل و طوايف از جمله مرحوم «شکرا… سجادي»، «حاجي رحمان» و «غلامرضا سجادي» و «رودين خان بامري» داشتند و نوارهاي صوتي و اعلاميه هاي حضرت امام خميني (ره) را به دست مردم مي رساندند.

روي سخنم با مردمان شهري است که مهمان نوازي، صبوري و دليري آن ها زبانزد خاص وعام شده و سال هاست که شيعه و سني در اين شهر در کنار يکديگر زندگي مسالمت آميز دارند.

2244073 778

شهري که در 90 کيلومتري شمال غرب ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان واقع شده است، در استاني که مقام معظم رهبري از آن به عنوان «استان خاطرات» ياد کرده است و امروز مردمان آفتاب ديده و سخت کوش «بزمان» به اين ميزباني خود مي بالند و افتخار مي کنند.

بزمان يکي از کهن ترين شهرهاي استان سيستان و بلوچستان است که سال 1307 هم زمان با يزد و سمنان تبديل به بخش شد. اين شهر در دل خود اماکن تفريحي وگردشگري بسياري را جا داده که همين جاذبه هاي بکر و ديدني، «بزمان» را به نام «نگين بلوچستان» مطرح کرده است.

يکي از شهروندان بزمان در مورد جاذبه هاي ديدني اين شهر به خبرنگار ما مي گويد: اين شهر در گذشته مملو از جنگل هاي پردرخت و دشت هاي پر از گل نرگس بود و امروزه نيز با آب و هوايي که دارد، کوه هاي اين شهر رويشگاه گياهان دارويي و صنعتي بسياري است.

«اسحاق داوودي»، مي افزايد: طبيعت سرسبز و زيباي بزمان پر از درختان و درختچه هايي شامل بنه، گون و کُنار است که در موارد صنعتي نيز کاربرد دارند و گياهاني مانند آويشن، پونه، کلپوره و درمنه نيز در طبيعت بکر اين شهر رشد مي کنند که از خاصيت دارويي و درماني برخوردارند. مردم اين منطقه عموماً به شغل کشاورزي مشغول هستند و با توجه به شرايط آب و هوايي، دامپروري به ندرت انجام مي شود.

امام جمعه بزمان نيز با بيان اين مطلب که بزمان 33 شهيد و 33 جانباز را در راه انقلاب تقديم کرده و اولين شهيد ايرانشهر نيز متعلق به اين شهر است مي افزايد: خانه اي که آن سال ها محل استراحت مقام معظم رهبري(مدظله العالي) بوده و ايشان در اين مکان با مردم شهر ملاقات مي کردند امروزه به يکي از اماکن پر بازديد مسافران تبديل شده است.

حجت الاسلام والمسلمين عيسي بزماني، به هم زيستي مردم شيعه و سني در کنار يکديگر اشاره مي کند و مي افزايد: ازدواج هاي نسبي و سببي در ميان اهل تشيع و تسنن، اين شهر را از ساير شهرهاي استان متمايز کرده است و اختلاف قوميتي و تفرقه به هيچ وجه در ميان مردم اين شهر ديده نمي شود.

وي مي افزايد: بزمان با وسعت 12 هزار کيلومترمربع سرشار از استعدادهاي خدادادي و جاذبه هاي گردشگري است. کوه خضرنبي (ع) با ارتفاع 3 هزار و743 متر و طبيعتي سرسبز از جمله مهم ترين اين جاذبه ها به شمار مي رود که در تمام فصول سال گردشگران و توريست هاي بسياري را به سمت خود جلب مي کند.

2244074 840

امام جمعه بزمان تصريح کرد: معادن بسيار زيادي در اين منطقه وجود دارد که لازم است دولت و بخش هاي خصوصي براي بهره برداري از آن ها ورود پيدا کنند تا با ايجاد کارخانجات و کارگاه هاي متعدد زمينه رشد و توسعه بيش از پيش بزمان فراهم شود.

نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت و گو با «خراسان»، مي گويد: کوه خضر نبي (ع)، پس ازتفتان بزرگ ترين قله استان به شمار مي رود که باعث جذب کوهنوردان زيادي از سرتاسر کشور به اين شهر شده است.

«محمدسعيد اربابي»، مي افزايد: قدمگاه خضر نبي(ع) نيز در دامنه اين کوه قرار دارد و کساني که براي بازديد از اين کوه مي آيند و نذر و نياز مي کنند، مي توانند شترسواري و حضور در کاروان هاي شترسواري را نيز تجربه کنند.

اربابي خاطرنشان مي کند: گردشگراني که به اين کوه مي آيند مي توانند از امکانات رفاهي، تفريحي، فضاي سبز و هواي پاکيزه آن کمال بهره را ببرند و در آينده نيز اميدواريم که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اين امکانات افزايش پيدا کند.

مديرکل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان نيز درباره آثار تاريخي بزمان مي گويد: حدود 35 کيلومتري غرب شهر بزمان، در مسير جاده بزمان و دلگان، در روستاي مکران، کوهي سفيد قرار دارد که اسپيدژ نام دارد. اسپيدژ قلعه اي بوده که چشمه آب گرمي در آن قرار دارد و گورستان اسپيدژ نيز در اين مکان است.

«ملک محمد سنجراني»، در ادامه مي گويد: گورستان اسپيدژ داراي 20 هکتار مساحت است که آثار تاريخي و باستاني متعدد نظير سفال هاي شکسته و سالم با نقوش حيوانات وحشي، قوچ و عقاب و اشکال هندسي در آن يافت شده که امروز برخي از آن ها در موزه جنوب شرق کشور نگهداري مي شود.

وي مي افزايد: اشرف افغان، آخرين حاکم افغان که در ايران حکومت کرده است نيز بعد از فرار از شيراز مدتي را در خرابه هاي اين قلعه زندگي کرده است که به همين سبب به قلعه اشرف افغان هم شناخته مي شود.

وي با اشاره به وجود آثار تاريخي متعدد در اين قلعه مي گويد: اين منطقه بکر به خاطر داشتن چشمه هاي آب گرم و زمين حاصل خيز و قرار داشتن در مسير تمدن جازموريان نياز به کاوش بيشتر باستان شناسان و تاريخ دوستان دارد.

مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان در ادامه مي گويد: حمام بالا يا آب گرم بزمان نيز يکي از قديمي ترين مکان ها و جزو عجايب بزمان است. بعضي آن را به حضرت سليمان(ع) نسبت مي دهند که در سال هاي خشکسالي آب آن ذره اي هم کم نشده است.

وي در ادامه مي گويد: اين چشمه آب گرم، به صورت جوشان از زمين خارج مي شود که آبدهي چشمه 14 ليتر در ثانيه و درجه حرارت 35 درجه اي دارد.

سنجراني همچنين به وجود دو غار به نام هاي «کرمانچي» و غار «گربودار» اشاره مي کند و مي افزايد: غار کرمانچي در ارتفاعات شمال غرب بزمان در محور دره آهو و يک کيلومتري روستاي کرمانچي قرار دارد و زيستگاه مناسبي براي خفاش ها بوده و داراي ارزش علمي و تحقيقي است که به دليل قرار گرفتن در منطقه شکار ممنوع به عنوان يکي از جاذبه هاي گردشگري و تفريحي اين شهر به حساب مي آيد. غار «گربودار» نيز داراي ويژگي هاي مشابهي با غار کرمانچي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا