گوناگون

به نابینایان اعتماد کنیم

مدیرعامل انجمن حمایت از نابینایان استان مرکزی گفت: برخی در کشور ما به توانمندی نابینایان اعتمادی ندارند.

ابوالفضل مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، در ارتباط با فعالیت‌های انجمن نابینایان گفت: با توجه به همکاری سازمان بهزیستی استان تعداد 600 پرونده مربوط به معلولان کم‌بینا و نابینا در این انجمن تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه نابینایان ایرانی با بهره هوشی بالای خود اگر از امکانات برخوردار باشند، می‌توانند دست به کارهایی بزنند که از عهده نابینایان سایر کشورها بر نمی‌آید، خاطرنشان کرد: برخی در کشور ما به توانمندی نابینایان اعتمادی ندارند.

مولایی افزود: در حالیکه نابینایان تحصیل‌کرده‌ترین افراد در میان معلولان هستند، ولی بیشترین نرخ بیکاری به آنان اختصاص دارد و این موضوع مهمترین مشکلی است که با آن مواجهند.

وی با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل شهری نیز برای نابینایان مناسب نیست، گفت: وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست و فرد نابینا حتی برای سوار شدن به تاکسی نیز با مشکلات زیادی مواجه می‌شود که در نهایت از خیر این کار می‌گذرد .

مدیرعامل انجمن حمایت از نابینایان استان مرکزی بهترین راه مدیریت رفتارهای اجتماعی با معلولان، را ارائه‌ی آموزش‌های درست به خانواده آنها و سپس ارائه‌ی آموزش‌ها در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: توانبخشی رفتاری خانواده‌ها و افراد جامعه با معلولان باید در مدارس و کلاس‌های تربیتی صورت پذیرد تا در وجود افراد نهادینه شود.

به گفته‌ی مولایی، بعضی از افراد جامعه درک روشنی از معلولیت ندارند و فرهنگ‌سازی لازم در این‌باره صورت نگرفته است. لازمه‌ی رفع این مشکل انجام کار‌های فرهنگی و پرهزینه است و از آنجاکه انجمن‌ها فقط می‌توانند نیاز معیشتی این قشر را برطرف سازند، گسترش این فرهنگ عزم جهادی سایر نهاد‌ها را می‌طلبد.

وی افزود: نابینایان باید با توجه به پیشرفت علم مهارت‌های لازم را کسب کنند و در جهت افزایش توانایی‌های خود بکوشند.

مولایی تأکید کرد: باید نگاه به معلولین تغییر پیدا کند و حتما مسئولین در پیشگیری از معلولیت کارهای عملی انجام دهند.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این قشر از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و باید اقدامات مناسب برای بهبود وضع معیشتی این افراد صورت گیرد.

مدیرعامل انجمن حمایت از نابینایان استان مرکزی در پایان از مسئولین خواست به قانون ویژه حمایت از معلولین بها بدهند و اجرای آن را دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا