گوناگون

ژنتیک، علت 50 درصد کم‌شنوایی‌های مادرزادی

کارشناس امور ناشنوایان بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: بیش از۵۰ درصد از همه‌ی کم‌شنوایی‌های مادرزادی کودکان مربوط به عوامل ژنتیکی است.

«فاطمه رزاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: اصطلاح «کم‌شنوایی مادرزاد» آن دسته از کم‌شنوایی‌هایی است که به هنگام تولد وجود دارند و شامل کم‌‍شنوایی‌های ارثی یا کم‌شنوایی‌هایی می‌شود که ناشی از دیگر عوامل پیش از تولد یا به هنگام تولد است.

وی افزود: کم‌شنوایی‌های ژنتیکی ممکن است اتوزوم غالب، اتوزوم مغلوب یا وابسته به جنس باشند.

کارشناس امور ناشنوایان بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در کم‌شنوایی‌های اتوزوم غالب، یکی از والدین که حامل ژن کم‌شنوایی و خود، کم‌شنواست، آن را به کودک خود منتقل می‌کند، در این موارد حداقل۵۰ درصد احتمال دارد کودک نیز کم‌شنوا شود و این احتمال زمانی بیشتر می‌شود که هر دو والد دارای ژن غالب «کم‌شنوا» باشند و یا پدر بزرگ و مادر بزرگ یکی از والدین کم‌شنوایی ژنتیکی داشته باشند.

رزاقی با بیان اینکه چون اغلب حداقل یکی از والدین کم‌شنواست، انتظار می‌رود کودک دچار کم‌شنوایی باشد، افزود: در کم‌شنوایی‌های اتوزوم مغلوب هر دو والد که نوعاً شنوایی هنجار دارند، حامل ژن مغلوب است.

وی ادامه داد: در این موارد احتمال کم‌شنوا شدن کودک، 25 درصد است.

کارشناس امور ناشنوایان بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه چون هر دو والد شنوایی هنجار دارند و هیچ یک از اعضای خانواده کم‌شنوا نیستند، هیچ انتظاری نمی‌رود که کودک کم‌شنوایی داشته باشد، تصریح کرد: تقریباً 80 درصد کم‌شنوایی‌های ارثی، اتوزوم مغلوب‌اند.

رزاقی افزود: در کم‌شنوایی‌های وابسته به جنس، مادر حامل ژن مغلوب کم‌شنوایی بر روی کروموزوم جنسی است و آن را به پسران خود منتقل می‌کند که این نوع کم‌شنوایی نادر است و تنها در ۲درصد کم‌شنوایی‌های ارثی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کم‌شنوایی یکی از علائم مشخصه برخی انواع سندرم‌های ژنتیکی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا