گوناگون

بیش از 13 تن پیله تر ابریشم در جلفا تولید شد

81201046 5760566

رضا عباسی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این میزان پیله تر ابریشم از 370 جعبه تخم نوغان توزیع شده در بین 148 پرورش دهنده کرم ابریشم در روستاهای قولان، اشتبین، میسنف کردشت، دوزال، نوجه مهر و سیه رود برداشت شده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید امسال پیله تر ابریشم در شهرستان کاهش داشت، افزود: بارش برف در اواسط فصل بهار و به دنبال آن برودت و یخبندان هوا باعث از بین رفتن برگ درختان توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم علت کاهش 30 درصدی تولید بوده است.

به گفته عباسی محصول تولید شده با قیمت تضمینی هر کیلو 200 هزار ریال از تولید کنندگان منطقه توسط شرکت تعاون روستایی خریداری شد.

وی متوسط عملکرد هر جعبه نوغان در کشور را 32 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان در روستاهای این شهرستان در حدود 38 کیلوگرم در هر جعبه است.

مدیر جهاد کشاورزی جلفا میزان تلفات امسال جعبه های نوغان را در مقایسه با سال گذشته را پایین و در حدود 3 درصد اعلام و دلیل آن را برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی ویژه نوغانداران در سطح روستاها به صورت رایگان بیان کرد.

عباسی اظهار کرد: در جهت احیای صنعت پرورش کرم ابریشم از سال گذشته حمایت های ویژه ای از سوی دولت آغاز شده که از جمله آن اعطای تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت، برگزاری دوره های آموزشی، جایگزینی درختان توت اصلاح شده و توزیع آن در بین روستاییان و مهمتر از همه افزایش خرید تضمینی محصول پیله ابریشم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال برترین تولید کننده پیله تر ابریشم در سطح کشور متعلق به روستای کردشت و در حدود 48 کیلوگرم در هر جعبه است.

وی وجود واسطه ها و دلالان خرید محصول پیله ابریشم و نبود صنایع تبدیلی جانبی را از مشکلات فراروی رونق پرورش کرم ابریشم در این شهرستان بیان کرد.

همه ساله با آغاز فصل بهار و برگ دهی درختان توت کار پرورش کرم ابریشم در شهرستان جلفا آغاز می شود.

پس از طی یک دوره 45 روزه برداشت پیله ابریشم از مراکز تولید که به طور عمده منازل روستایی است شروع می شود.

بخش سیه رود به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وجود درختان توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم از دیرباز یکی از مراکز عمده پرورش کرم ابریشم در کشور بوده است.

امروزه پرورش کرم ابریشم به عنوان یکی از منابع درآمد روستاییان حاشیه رودخانه ارس تبدیل شده و شغل اصلی اکثر خانوارها را تشکیل می دهد.

بخش سیه رود با 10 هزار نفر جمعیت ساکن در 24 روستای سواحل ارس در 45 کیلومتری جلفا و 176 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.

7222/587

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا