Mihanpostسیاسی

تاراج اموال ایران در آمریکا مهمتر از موضوع ابوطالبی است

به گزارش میهن پست -یک کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه باید سرنوشت مذاکرات هسته‌ای را از مسئله صادر نشدن ویزا برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل جدا کنیم افزود: شان مذاکرات هسته‌ای با گروه و کشورهای ۵+۱ است و تا الان هم این مذاکرات خوب پیش رفته لذا نباید سرنوشت ابوطالبی به این مذاکرات تاثیری داشته باشد هر چند که پیگیری حقوقی موضوع ابوطالبی از طریق مجامع حقوقی بین المللی بهترین واکنش است.

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگارمهر، در واکنش به این مسئله که موضع گیری ایران درقبال اقدام آمریکا برای ممانعت ازورود حمید ابوطالبی به آمریکا به چه شکلی است گفت: موضع گیری‌های جدی در عرصه بین الملل و متقابل در زمان امتیاز گیری شکل می‌گیرد و مذاکرات با ۱+۵ در این حوزه است ولی در مورد مسئله ابوطالبی تحولات جنبه مشغله سازی دارد.

وی ادامه داد: آنهایی که در شکل گیری دیپلماسی ۱+۵ با ایران نتوانستند ممانعتی ایجاد کنند موضوع ابوطالبی را جدی تر مطرح کردند تا مشغله ای را مطرح کنند ولی در سیاست خارجی ما باید این دو حوزه را جدا کنیم و دنبال مشغله‌ها نرویم.

فلاحت پیشه با بیان اینکه باید سرنوشت مذاکرات هسته‌ای را از مسئله ابوطالبی جدا کنیم افزود: شان مذاکرات هسته‌ای با گروه و کشورهای ۵+۱ است و تا الان هم این مذاکرات خوب پیش رفته لذا نباید سرنوشت ابوطالبی به این مذاکرات تاثیری داشته باشد هر چند که پیگیری حقوقی موضوع ابوطالبی از طریق مجامع حقوقی بین المللی بهترین واکنش است.

این کارشناس مسایل بین الملل در ادامه به مصادره اموال بنیاد علوی در آمریکا به علت غرامت اشاره کرد و گفت: به مسئله تاراج اموال ایرانیان بیشتر توجه شود و اعتقادم بر این است که سکوت مسئولان در قبال تاراج اموال ایرانیان قابل پذیرش نیست و ایران از نظر حقوقی می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه نوعی خیانت شکل گرفته که بعضی از مسئولان در آن شریک هستند ادامه داد: وقتی هواپیمای ایران توسط ناو وینسس سقوط کرد.حدود ۲۹۰ ایرانی شهید شدند که خون بهای این شهدا به همراه پول هواپیما نزدیک ۶۰ میلیون دلار شد اما در مقابل آمریکایی‌ها حراج اموال ایرانی را به خاطر یک خانمی که فقط ۵ سال شوهرش در لبنان گروکان گرفته شده بود در دستور قرار دادند و ۱ میلیون ۲۵۰ هزار دلار ایران را محکوم کردند آن هم فقط به خاطر افسردگی این فرد در زمان اسارت شوهرش.

فلاحت پیشه این اقدام آمریکا را ادامه سیاست تسویه حساب مالی بوش دانست و گفت: مجموع ارقامی که آمریکایی‌ها ما را در دادگاههای داخلی محکوم کرده اند حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است در حالی که کل ارقام ما علیه آمریکا به ۶ میلیون دلار می‌رسد و این نابرابری جدی در برابر ظلم آمریکاست.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه در این زمینه برخی از مسئولان کم کاری یا خیانت کرده اند، پیشنهاد کرد: باید موضوع در چارچوب اصل مقابله به مثل پیگیری و در دادگاه داخلی احکام صادر شود مثلا ده ها شرکت آمریکایی به صدام سلاح شیمیایی دادند که این سلاحها باعث به شهادت رسیدن ۳۸۰۰۰ جانباز شیمیایی شد و هزاران نفر دیگر جانباز هستند که احیا همین پرونده چندین برابر آن احکام حکم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا