گوناگون

تاکنون بیش از 150 تعریف از خشکسالی ارائه شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: هنوز یک تعریف دقیق و جهانی از پدیده خشکسالی که مورد پذیرش همگان باشد، ارائه نشده­ است.

ناصر طهماسبی‎پور در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: با توجه به تحقیق صورت گرفته خشکسالی که به مفهوم کمبود آب نسبت به مقدار نرمال آن است، از ویژگی­‌های طبیعی و تکرارپذیر هر اقلیم بوده که مشخصات آن از منطقه­‌ای با منطقه دیگر متفاوت است و به صورت مکرر در انواع مختلف آب و هوایی رخ می­‌دهد.

وی اضافه کرد: ویژگی­‌های خشکسالی ایران نشان می­‌دهد که به طور کلی هیچ منطقه­‌ای از کشور، از این پدیده در امان نبوده و به نسبت موقعیت طبیعی خود اثر­های این پدیده مخرب را تجربه می‎کند.

دکتر طهماسبی‎پور ادامه داد: بررسی­‌های انجام شده نشان می­‌دهد که خشکسالی از نظر فراوانی وقوع، شدت، مدت، وسعت، تلفات جانبی، خسارات اقتصادی و آثار شدید درازمدتی نسبت به سایر بلایای طبیعی داشته است.

این دکترای آبخیزداری افزود: با توجه به آنکه 80 درصد وسعت کشور ما دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده مطالعه در مورد خشکسالی بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: یکی از قدم­‌های مهم و اساسی در مطالعات خشکسالی در هر منطقه تعیین شاخص­هایی است که بتوان براساس آن­ها میزان، شدت و تداوم خشکسالی را در یک منطقه ارزیابی کرد؛ از مهم­ترین شاخص­‌ها، شاخص SPI بوده که اولین بار توسط مکی و همکارانش(1993) جهت تعیین احتمال دوره خشکسالی توسعه یافته و برای کمی کردن کمبود بارش در بازه­­‌های زمانی چندگانه طراحی شده است این شاخص بر اساس احتمال بارش برای هر بازه زمانی قابل محاسبه است.

وی تصریح کرد: بر اساس این شاخص در زمینه خشکسالی در جهان تحقیقات گسترده­‌ای صورت گرفته از جمله گیدینگیز و همکارانش(2005) با استفاده از شاخص SPI کشور مکزیک را پهنه­ بندی کرده و میزان بارش فصلی و سالانه را برای وقوع خشکسالی محاسبه کرده‎اند؛ هم­چنین موریرا و همکارانش(2008) در منطقه النینجو واگارو در جنوب پرتغال به این نتیجه رسیدند که در طول فصل پاییز خشکسالی گسترده شده و تنها در دو ماه متغیر SPI نزدیک به دسته خشکسالی شدید شده است.

طهماسبی‎پور ادامه داد: خشکسالی یکی از وقایع محیطی و بخش جدایی ناپذیر نوسات اقلیمی است. این پدیده از ویژگی­­‌های اصلی و تکرارشونده اقلیم­‌های مختلف به شمار می­‌رود. خشکسالی به عنوان یک خطر بی سر و صدا و یک بلای بدون پیشگیری در طبیعت مطرح بوده که انسان هنوز نتوانسته است با تمام پیشرفت­‌های علمی و فنی، آن را تحت کنترل خود درآورد.

این محقق افزود: در عین حال بررسی علمی پدیده خشکسالی به منظور برنامه­ ریزی و مدیریت منابع آن و مقابله با مشکلات از کمبود آب ضروری است. هنوز یک تعریف دقیق و جهانی از پدیده خشکسالی که مورد پذیرش همگان باشد، ارائه نشده­ است.

وی با بیان اینکه هریک از رشته­‌های مختلف علوم، پدیده خشکسالی را از دیدگاه خود تعریف کرده‎اند، تصریح کرد: تاکنون بیش از 150 تعریف از خشکسالی ارائه شده­ است. در همه این تعاریف، خشکسالی یک دوره پیوسته و پایدار که در آن مقدار موجود در یک منطقه به حد قابل توجهی کاهش می­‌یابد، بیان می­‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا