گوناگون

تایپوگرافی القای محتوا و فرم در یک نگاه/ نبود گالری مناسب برای برگزاری نمایشگاه در اراک

به گزارش خبرنگار مهر، در تایپو گرافی هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی، از اهداف مهم بصری تعیین کرده اند، آن هم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف، اغراق در حروف و ساده سازی حروف، تا بتوانند زیبایی، قدرت ارایه و روح تبلیغ گرایی آن را بالا ببرند.

تایپوگرافی به معنای کشف ارزشهای بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است، هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره، زیبایی را باسودمندی و گویایی ترکیب می کند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید، تلاش می کند و این یکی از مهم ترین ویژگی های تایپوگرافی در خط معاصر است.

این روزها نمایشگاه آثار تایپو گرافی هنرمند جوان اراکی حمید نجاتی در فرهنگسرای آئینه اراک برپاست. این هنرمند اراکی در این خصوص به مهر گفت: در این نمایشگاه 42 اثر تایپوگرافی با مفاهیم مختلف به نمایش گذاشته شده است.

تایپوگرافی یعنی خلاقیت در نوشتار

وی افزود: تایپوگرافی شاخه ای از هنر گرافیک است که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد.

نجاتی ادامه داد: تایپوگرافی یعنی خلاقیت در نوشتار و این کار با دخل و تصرف در فونت، اغراق روی فونت از لحاظ فرمی و خلاقیت در فونت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه آثار این نمایشگاه در طی سه ماه طراحی شده است، اظهار کرد: ایده این کار از مدت ها پیش در ذهن من بود و فکر می کردم چطور می توانم از کلمات انگلیسی از لحاظ فرمی برخورد داشته باشم به طوریکه محتوا نیز القا شود.

IMG16152543

نجاتی اظهار کرد: البته تعریف تایپوگرافی در ایران با کشورهای دیگر کمی متفاوت است. در کشورهای غربی به کاری تایپوگرافی اطلاق می‌شود که فقط از حروف تایپی در آن اثر گرافیگی استفاده شده باشد.

وی با بیان اینکه در آثار ارائه شده این نمایشگاه از حروف انگلیسی استفاده شده، ادامه داد: انجام این کار سه ماه طول کشید و سعی کردم کلماتی را انتخاب کنم که از لحاظ تصویری و مفهومی در یک راستا باشند.

این هنرمند اراکی گفت: در طول کار با هنرمند تایپوتصویری بنام جی لی در سطح جهانی آشنا شدم، با دیدن کارهای او سعی کردم آثار خود را پخته تر کنم البته سعی کردم از کلماتی که او استفاده نکرده بود، کارکرد بگیرم.

نجاتی با اشاره به اینکه این چهارمین نمایشگاه انفرادی وی است، تصریح کرد: در کنار تمام مشکلاتی که هنرمندان تجسمی دارند مشکلات بیرونی چون عدم حمایت باعث بی میلی هنرمندان می شود.

برای برگزاری نمایشگاه حمایت مادی نمی شود

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی هنرمندان تجسمی استان مرکزی این است که برای برگزاری نمایشگاه حمایت مادی نمی شوند.

نجاتی با اشاره به اینکه قطعا وقتی بودجه اولیه و حمایت نیست، بی رغبتی ایجاد می شود، تصریح کرد: تا چند سال پیش اداره کل فرهنگ و ارشاد استان  تا تعداد 30 پوستر و بنر نمایشگاه برای تبلیغات به هنرمندان کمک می کرد ولی متاسفانه این کمک قطع شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم مدیریت جدید این شرایط را دوباره برای هنرمندان تجسمی فراهم کند زیرا تبلیغات در برپایی نمایشگاه مهم است و به جذب مخاطب کمک می کند.

نجاتی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات کنونی هنرمندان تجسمی بخش آموزش است، برخی از اساتید در بحث آموزش برخورد حرفه ای ندارند و به روز نیستند و تمریناتی که به بچه ها می دهند به روز و نزدیک به اتفاقات جهان نیست.

هنرمندان و دانشجویان تجسمی خیلی کم کار هستند

وی گفت: مشکل دیگر به هنرمندان و دانشجویان تجسمی برمی گردد که خیلی کم کار هستند، معمولا این دانشجویان یا بی علاقه هستند و یا اصلا تلاش نمی کنند که اطلاعاتشان خارج از محدوده درسی چه از لحاظ تئوری و چه تصویری باشد.

نجاتی ادامه داد: دانشجویان و هنرمندان تازه کار در زمینه تخصصی خود اصلا کار نمی بینند زیرا در زمینه هنری باید در بخش های مختلف دانش بصری و تئوری خود را بالا برد.

وی گفت: این تلاش باعث می شود تا هنرمند نسبت به اطراف خود ذهنیت باز و خلاق داشته باشد و آثار بهتر و مدرن تری ارائه دهد.

هنر تجسمی بسیار مهجور است

نجاتی با بیان اینکه هم اکنون هنر تجسمی بسیار مهجور است، افزود: این هنر در میان مردم و مسئولین خیلی شناخته شده نیست و بیشتر فکر می کنند که تصویرسازی و طراحی پوستر بعنوان یک هنر و حرفه است، در جامعه ما جا نیفتاده است.

وی گفت: هنرمندان بخش های مختلف چون سینما و تئاتر می توانند برای عرضه کارهای خود از هنرمندان تجسمی استفاده کنند ؛ اما گاه دیده می شود که پوسترهایی با کیفیت پایین و بدون رعایت قواعد هنری در کار این دوستان دیده می شود.

نجاتی ادامه داد:  برای فرهنگ سازی و جا انداختن استفاده از هنرمندان تجسمی برای طراحی پوستر نمایشگاه خودم از دوست گرافیست خود وحید بهرامی که عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است استفاده کردم.

وی مشکل دیگر هنرمند گرافیست را استفاده برخی شرکت ها و کانون های تبلیغاتی از افراد غیر حرفه ای دانست و گفت: برای برخی شرکت ها سطح و کیفیت مهم و از هنرمندان تحصیلکرده و حرفه ای استفاده است ولی در برخی نه، و دیده می شود که یک سری از این شرکت ها افرادی را که فقط با نرم افزار فوتوشاپ آشنایی دارند و از اصول و قواعد بی خبرند، استفاده می کنند.

نجاتی ادامه داد: در اراک حقوق و مزایای فرد حرفه ای با آماتور فرقی ندارد و هنوز طراحی گرافیک در تبلیغات بین مردم جا گرفته است و فکر می کنند باید این کار رایگان انجام شود.

نبود گالری مناسب برای برگزاری نمایشگاه در اراک

وی مشکل دیگر هنرمندان تجسمی را نبود گالری مناسب برای برگزاری نمایشگاه  در اراک عنوان و گفت: هم اکنون فقط یک گالری در اراک است که آن نیز استاندارد نیست، دیوارها برای نصب تابلو و کارها مناسب نیست و تعدادی از نورهای گالری نیز سوخته است در حالی که برای همین مکان نیز هزینه دریافت می شود.

نجاتی گفت: امیدواریم با تغییر مدیریت در مجموعه فرهنگ اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد و مدیرکل جدید با برگزاری نشست ها و هم اندیشی با دغدغه های هنرمندان آشنا شود.

این نمایشگاه تا 18 خرداد برپاست.

….

گزارش : سمیه انصاری فر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا