گوناگون

تبعات بیش‌خواری چیست؟

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بیش خواری و اضافه دریافت کالری موجب افزایش چاقی در جوامع می‌شود.

نیلوفر حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: بیش خواری می‌تواند افزایش موارد دیابت، سرطان و پوکی استخوان را نیز به همراه داشته باشد.

وی، مهم‌ترین چالش حال حاضر در بحث تغذیه را سوء تغذیه عنوان کرد و تصریح کرد: در فرهنگ عامه همواره از سوءتغذیه، کم خوری و کمبود مواد ریزمغذی برداشت می‌شود و این در حالیست که بیش خواری و اضافه دریافت کالری نیز نوعی سوء تغذیه محسوب می‌شود.

حیدری، کم خوری و نیز کمبود ریز مغذی‌ها را موجب کوتاه قدی و کاهش وزن عنوان کرد و افزود: کاهش برخی ریز مغذی‌ها از جمله آهن، ویتامین D و ید موجب ایجاد کم خونی، فقرآهن و نیز شیوع گواتر در جامعه می‌شود. علاوه بر اینها کمبود ویتامین D می‌تواند، نرمی استخوان، پوکی استخوان و نیز سرطان را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه به طور معمول در نوزادان و کودکان سوءتغذیه از نوع کم وزنی است، اظهار کرد: این سوءتغذیه در بزرگسالان به طور معمول به شکل اضافه وزن و بیش خواری وجود دارد.

وی با بیان اینکه کوتاه قدی، لاغری و کم وزنی سه علامت مهم سوءتغذیه کودکان محسوب می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر روند کاهشی مطلوبی در زمینه سوءتغذیه کودکان داشته‌ایم.

کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده در سال 1378 ، 9.6 درصد از کودکان زیر شش سال کشور کم وزنی شدید و متوسط داشته‌اند که این آمار در سال 1389 به 2.3 درصد رسیده است.

حیدری، پایش رشد کودکان، توجه بیشتر والدین به تغذیه کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر، برگزاری کلاسهای آموزشی در این زمینه و توزیع رایگان قطره‌های آهن و مولتی ویتامین را از جمله علل کاهش سوءتغذیه در کودکان کشور عنوان کرد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرماشاه با اشاره به رشد صعودی اضافه وزن در بزرگسالان و به ویژه در زنان اظهار کرد: ماشینی شدن زندگی، کم تحرکی و افزایش مصرف فست فودها در غذای روزانه موجب شده تا با معضل افزایش موارد اضافه وزن در جامعه روبرو باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا