گوناگون

تبلت و كامپيوتر تحرك را از كودكان گرفته است/ نشاط بايد به دنياي كودكان بازگردد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود شاكري شمسي، صبح سه‌ شنبه در مراسم تجليل از اعضاي برتر كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان كه در بخش هاي مختلف در سطح ملي حائز رتبه هاي برتر شده اند، اظهار داشت: امكانات تحصيل و بازي در دهه هاي گذشته بسيار محدود بود و در دنياي كودكان دهه هاي 70 به قبل و حتي دهه 80، تبلت و كامپيوتر جايگاه خاصي نداشت.

وي بيان كرد: اما امروز شاهديم كه بيشتر وقت كودكان و نوجوانان هم در تحصيل و هم در بازي، صرف رايانه و تبلت و … مي شود كه اين امر سبب شده نشاط،‌ تحرك و پويايي از دنياي كودكان رخت بربندد.

شاكري شمسي با بيان اينكه فضاي نشاط و شادي بايد به دنياي كودكان بازگردد، خاطرنشان كرد: نداشتن تحرك و بالندگي در كودكان و نوجوانان سبب بروز بيماري هايي نظير چاقي شده ضمن اينكه عدم نشاط و شادابي، دنياي اين گروه سني را تهديد مي كند.

فرماندار يزد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه آینده کشور به دست نوجوانان و کودکان امروز است، يادآور شد: والدين و مسئولان باید تمام تلاش خود را برای راهنمایی و آموزش هر چه بهتر آینده سازان به کار گیرند.

شاکری شمسی ادامه داد: کودکان و نوجوانان با سرمشق قرار دادن زندگی ائمه اطهار و بزرگان باید راه کمال و رستگاری را طی کنند و اگر در اين مسير قرار گيرند، سعادتمند خواهند شد.

رمز موفقيت بزرگان دعاي خير پدر و مادران آنها است

وی با تاكيد بر لزوم احترام گذاشتن كودكان و نوجوانان به والدين، مربيان و بزرگان خانواده اظهار داشت: در صورتی که زندگی بزرگان را مطالعه کنید، خواهید دید تنها رمز موفقیت و سربلندی آنها احترام به والدینشان بوده و دعای پدر و مادر در حق فرزند، بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.

IMG12150183

فرماندار یزد با تاکید بر اینکه امنیت و آرامشی که اکنون در جامعه ما است مرهون فداکاری شهدا است، خاطرنشان كرد: بهترین فرزندان این مرز و بوم جان خود را در راه امنیت و آسایش ما فدا کردند و اکنون همه ما وظیفه داریم ادامه دهنده راه این بزرگواران باشیم و در راه شکوفایی و موفقیت هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم.

شاكري شسمي در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه لازمه هدف گذاری و رسیدن به مقصود، فقط برنامه ریزی است، عنوان كرد: اگر در زندگی، برنامه ريزي اصولی بر اساس توانمندی هر شخص انجام شود، به طور قطع شاهد موفقیت های چشمگیری خواهیم بود.

وي بيان كرد: خدمت به مردم تنها چیزی است که می ماند و اگر ثروت جمع شود و یا دنبال پست و مقام باشیم در نهایت از بین خواهد رفت اما اگر در هر رده و جایگاهی که هستیم خدمت به مخلوق را برای رضای خداوند متعال سرلوحه کارهای خود قرار دادیم، آن موقع در قلب مردم و یادها ماندگار خواهیم شد.

سئوالات كودكان و نوجوانان يزدي از فرماندار/ تحصيل فرماندار يزد در مدرسه روستايي

شاکری شمسی در بخش ديگري از اين جلسه به سئوالات كودكان و نوجوانان در حوزه هاي مختلف پاسخ داد.

وي در پاسخ به سئوالي در مورد نحوه تحصیل خود بيان كرد: بنده در منطقه روستایی شمسی و در مدرسه روستایی تحصیل کردم و به علت فقر مالی مجبور شدم رشته اقتصاد اجتماعی را ادامه دهم و در سال چهارم به جبهه رفتم و پس از آن در مدرسه رزمندگان ادامه تحصیل دادم و در مقطع دانشگاه نيز در دانشگاه علامه طباطبایی تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کردم.

IMG12150367

فرماندار یزد با اشاره به اینکه در هر سمتی که فعالیت داشتم، مشارکت همه افراد در کارها را در اولویت فعالیت های خود قرار دادم، گفت: اگر در تصمیم گیری ها همه با هم همراه باشند، ثمرات کارها بسیار اثرگذارتر و پربارتر خواهد بود به ویژه در فعالیت های کودکان که حتما باید از مشارکت خودشان نیز استفاده شود.

شاکری شمسی در پاسخ به اینکه آیا کارتان را به درستی انجام داده اید یا خیر، گفت: اگر هر مدیری از کار خود ارزیابی نداشته باشد، دچار روزمرگی می شود و فعالیت او بی اثر خواهد بود بنابراين من نيز از زمان معارفه در سمت فرمانداری به صورت هفتگی و ماهانه، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ترسیم شده را مورد بررسي قرار داده ام.

موضوع آب و بافت تاريخي از اولويت هاي كاري فرماندار يزد است

وی ادامه داد: برای شهرستان یزد موضوع آب در اولویت است چرا که اگر امسال نیز خشکسالی های پیاپی ادامه یابد، موضوع آب به بحران تبدیل خواهد شد بنابراين بیشترین تمرکز فعالیتهای ما در این موضوع است و همچنین اولویت بعدی بافت تاریخی شهرستان یزد است.

فرماندار یزد در توصيه اي به كودكان و نوجوانان بيان كرد: اجازه ندهيد عده اي با استفاده از كلماتي نظير عقب افتاده و … شما را تحت تاثير خود قرار دهند و از راه مستقيم منحرف كنند بلكه شما همواره بايد ضمن احترام به پدر و مادر و معلمان، با همکلاسی های خود نیز مهربان بوده و مراقب آنها باشيد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز در این نشست گفت: تاکنون این گونه نشست دوستانه ای با مسئولان و کودکان برگزار نشده و خرسندیم که یک مسئول با بیانات صادقانه از نحوه تحصیل و فعالیت خود امکانات الان را گوشزد نموده است.

آلودگي هوا براي كودكان يزدي مشكل ايجاد كرده است

محمدرضا آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آلودگی هوا مشکل عمده ای برای استان و کودکان و نوجوانان است، افزود: متاسفانه استان یزد با هجوم کارخانه ها و آلایندگی های مختلف مواجه شده و اگر به عنوان مثال به ورودی شهر یزد نگاه کنیم تعداد زیادی از کارخانه ها در دنیای کودکی و نسل جدید اثر مخرب خواهد داشت.

IMG12150559

وی ادامه داد: نکته غیر محسوس دیگری که مشاهده می شود چهره عبوس، صنعتی و کارخانه ای شهر یزد است و متاسفانه کمتر به منظر شهری توجه شده است و چیدمان درستی در ویترین شهری صورت نگرفته است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: قبولی در دانشگاه به هر قیمت نیز مسیر درسی را منحرف کرده به همين دليل با وجود قبولی زیادی که در کنکور داریم اما آمار مطالعه آزاد در استان یزد جزو استان های انتهای جدول قرار گرفته است و برنامه های تحمیلی تحصیلی فضای نشاط کودکانه را گرفته است به همین دلیل فعالیت های کانون باعث می شود توانمندی های نسل کودک و نوجوان رشد و نمو پیدا کند.

عدم اعتماد به نفس و خودباوري از مشكلات كودكان و نوجوانان امروز است

آخوندی با اشاره به اینکه محرومیت های بچه های دیروز مشخص بود اما الان این گونه نیست، گفت: در جامعه کنونی کامپیوتر و فضای مجازی کودکان و نوجوانان و نسل جوان را مصادره کرده است و باید برای آن فکری شود و قبلا آسایش نداشتیم اما آرامش داشتیم ولی اکنون رفاه زدگی باعث شده آسایش داشته باشیم ولی آرامش نداریم و عدم اعتماد به نفس و خودباوری از دیگر مشکلات نسل کنونی از کودک تا جوان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کانون پرورش فکری در برخی شهرستان ها از یک تا دو مرکز دارد و برای مناطق روستایی نیز مینی بوس های سیار آماده کرده ایم که در حال خدمت رسانی هستند.

IMG12152650

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: برای شکوفا شدن توانمندی و پتانسیل های کودکان و نوجوانان استان یزد در حد وسع و امکانات خودمان حداقل برای مطالعه در تمام نقاط استان از شهری و روستایی تلاش کرده ایم.

سید محسن سالاری معاون فرماندار یزد نیز در این نشست گفت: کودکان و نوجوانان باید علاوه بر تحصیل مهارت های زندگی را یاد بگیرند و متاسفانه برخی نسل کنونی فقط تحصیل را اولویت قرار داده و از دیگر آموزه های زندگی غافل شده اند که در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

افسانه شهابی پور معاون اداری و مالی فرمانداری یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت در هر زمینه ای بر اساس علاقه و ذوق باعث می شود در آن رشته موفق و پیروز باشیم لذا مسئولان و دست اندرکاران فعالیت های کودک و نوجوان بر اساس علاقه و ذوق هر فرد بر ای او برنامه ریزی نمایند و امکانات  مورد نیاز باید در همه نقاط استان به صورت مساوی تقسیم شود تا همه از آن بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا