Mihanpostپیشنهاد سردبیرعکسعلمی و فناوریهوا فضا

تجربه ی زندگی مریخی فضانوردان در صحرای ظفار کشور عمان + عکس

تجربه ی زندگی مریخی سال هاست که توسط فضانوردان در نقاطی از کره زمین که شباهتی نزدیک به شرایط اقلیمی مریخی دارد در حال انجام است . آماده سازی و تجربه ای برای زندگی احتمالی انسان بر روی کره مریخ. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

در این میان که انسان طی چند دهه اخیر ، مداوم به دنبال تجربه زندگی مریخی بر روی زمین است خود نشان دهنده ی هدف قطعی انسان برای سفر و زندگی در مریخ خواهد بود چرا که روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر تغییر ژن‌ انسان برای زندگی در مریخ توسط رسانه ها و شبکه های اجتماعی پوشش داده شد.

تجربه ی زندگی مریخی

و حالا فضانوردان طی یک دوره یک ماهه شرایط زندگی در مریخ را در صحرای ظفار Dhofar کشور عمان که شرایط جوی مریخ گونه ای دارد شبیه‌ سازی می‌کنند تا مقدمات سفر و زندگی در سیاره سرخ فراهم شود و البته شاید بتوانند تجربه ی زندگی مریخی را در این بیابان کسب کنند.

با این اوصاف و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، فضانوردان به مدت یک ماه با شبیه‌ سازی شرایط حاکم بر سیاره مریخ در صحرای ظفار عمان تلاش می‌کنند خود را برای زندگی در مریخ آن هم در خانه هایی آماده کنند که به خانه‌ ساکنان آینده مریخ معرف هستند.

تجربه ی زندگی مریخی

در این میان فضانوردان باید یک هفته داغ و سوزان را و در گلخانه‌ های بادی زندگی می‌کنند ، صحرایی که دمای آن تا 51 درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌رود که همین عامل موجب کسب تجربه در صورت اقامت روی مریخ خواهد بود که البته فضانوردان طی مدت اقامت خود در این شرایط ، از پهپادها، ربات‌های کاوشگر و گلخانه‌های بادی استفاده می‌کنند و توسط آنها مامور به انجام 19 ماموریت و آزمایش هستند.

جالب است بدانید که صحرای ظفار از فضا به شکل یک زمین مسطح و لکه‌ ای قهوه‌ای دیده می‌شود. حیوانات و گیاهان معدودی قادر به زندگی و زنده ماندن در این صحرا هستند که ناسا این مکان را منایب برای تجربه ی زندگی مریخی فضانوردان انتخاب کرده و باید فضانوردان یک ماه در قرنطینه در شرایط شبیه‌ سازی شده سیاره مریخ در بیابان ظفار در عمان برای کمک به آماده‌ سازی بشریت برای ماموریت آینده در مریخ زندگی می‌کنند.

تجربه ی زندگی مریخی

البته باید گفت که تجربه ی زندگی مریخی برای فضانوردان در این بیابان در حالی رقم خواهد خورد که در حاشیه شرقی خلیج به ظاهر بی‌پایان عمان، پایگاه مریخی عمان قرار دارد که یک سری خانه‌های بادی بزرگ 2.4 تنی است که توسط وسایل ترابری و آزمایشگاهی مختلف محاصره شده است.

با این حال سازمان فضایی ناسا امیدوار است که بتواند با آماده سازی انسان آن هم با آموزش کامل و انتقال تجربه ی زندگی مریخی به فضانوردان در انتقال انسان به مریخ تا دهه 2030 دری به آن سوی منظومه شمسی را در حالی باز کند که بیش از 200 دانشمند از 25 کشور مختلف این منطقه را به عنوان مکان مناسب برای آزمایشات خاک و ماموریت‌ های انسانی در سیاره سرخ انتخاب کردند.

تجربه ی زندگی مریخی

سخنگوی ماموریت تجربه ی زندگی مریخی فضانوردان در صحرای ظفار کشور عمان به رسانه ها گفته :

صحرای ظفار بزرگترین استان در کشور عمان است که شباهت‌ هایی به ویژگی‌های مختلف سطح مریخ مانند ساختار رسوبی، گنبدهای نمکی از دریاچه نمک جنوب عمان و بسترهای رودخانه‌های باستانی است و البته این منطقه خاص، طیف گسترده‌ای از شن و ماسه همراه با تنوع گسترده‌ای در گرایش را برای ما در حالی فراهم می‌آورد که این آزمایش ها تا 28 فوریه ادامه خواهد داشت.

در این میان کشورهایی نظیر چین و روسیه و شرکت‌های خصوصی مانند بلو اوریجین Blue Origin رقابت شدیدی برای ارسال انسان به مریخ را در پیش گرفته اند.

تجربه ی زندگی مریخی

یکی از فضانورد آزمایشی حاضر در صحرای عمان بنام کارتیک کومار که در حال تجربه ی زندگی مریخی است ،می‌گوید:

پرتاب موفقیت‌ آمیز موشک فالکون هوی در هفته گذشته ما را به یک قلمرو کاملا متفاوت برد و اکنون می‌دانیم که می‌توانیم محموله به فضای عمیق و مریخ بفرستیم که با این حال گام بعدی برای سفر به مریخ این است که مشکلات غیر مهندسی مانند شرایط پزشکی و قرنطینه حل شود. این‌ها چیزهایی هستند که فکر می‌کنم نمی‌توان آنها را دست کم گرفت.

در پایان بد نبیت بدانید که در حالی فضانوردان روسی و آمریکایی مهارت‌ های پرواز فضایی ارزشمندی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی یاد می‌گیرند و آمریکا نیز از فناوری واقعیت مجازی برای آموزش فضانوردان استفاده می‌کند، اکثریت کار برای آماده شدن برای سفرهای میان سیاره‌ای روی زمین انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا