Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا توسط ایلان ماسک چه بود + عکس

در روزهای گذشته همه علاقه مندان به حوزه هوافضا از ارسال خودرو برقی رودستر به فضا توسط ایلان ماسک با خبر بودند اما از هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا توسط ایلان ماسک نه ؟ در این میان حالا فقط تعداد انگشت شماری از آدم ها از اهداف پشت پرده ی این سفر فضایی پرهزینه باخبر هستند.

البته قبل از توضیح در مورد این پروژه فضایی عجیب باید گفت که هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا توسط ایلان ماسک چه بوده است ؟ سوالی که پاسخ آن را سال گذشته میلادی توسط ایلان ماسک اعلام شد.

هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا
تصویری از خودرو برقی رودستر قبل از ارسال به فضا

ایلان ماسک ، بنیانگذار شرکت‌ های بزرگی همچون تسلا موتورز و شرکت اسپیس ایکس ، هنگام آزمایش موفقیت آمیز موشک جدید فالکون سنگین در ماه دسامبر سال گذشته 2017 میلادی ، در توئیتر خود اعلام کرد :

همزمان با راه اندازی این موشک برای انجام ماموریت اصلی خود در ماه فوریه، یک دستگاه تسلا رودستر هم به فضا خواهد فرستاد، اما بسیاری این موضوع را صرفا یک تبلیغ بزرگ برای محصولات تسلا دانستند، تا اینکه اخیرا ایلان ماسک در توئیتر خود تصویری منتشر کرد که ادعای ایلان ماسک مبنی بر ارسال یک دستگاه تسلا رودستر به فضا را تایید می‌کند.

این در حالی است که ناسا بدون این که به هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا توسط ایلان ماسک  اشاره ای کند ، به صورت رسمی خودروی برقی قرمز رنگ کمپانی تسلا و مانکن فضانورد داخل آن را به لیست اشیای در حال چرخش به دور زمین اضافه کرد و تنها عنوان کرد که خودروی برقی تسلا با قدرتمندترین موشک جهان به فضا فرستاده شد.

هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا
تصویر ناسا از خودرو برقی رودستر در فضا

این امر بدین معناست که خودرو برقی رودستر و راننده آن که لباس فضانوردی به تن دارد به لیست اشیایی تحت نظارت منظومه شمسی، از ماهواره‌ها گرفته تا سیارک‌ها، اضافه شده است که اریک هالتوس ، متخصص هواشناسی، ماشین برقی تسلا و راننده مانکن آن را رصد کرده و البته خودروی برقی تسلا را می‌توان با استفاده از ابزار آنلاین هوریزن در آزمایشگاه جت ناسا رویت کرد.

ناسا بدون توضیح درمورد هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا در توضیح اجسام آسمانی جدید نوشته است:

اولین باری که توسط موشک فالکون کمپانی اسپیس ایکس به فضا فرستاده شد شامل یک خودروی رودستر قرمز رنگ و یک مانکن با لباس فضانوردی به نام مرد ستاره‌ای است.

در توضیحات ناسا تائید شده است که این ماشین اسپرت بعد از این که شش ساعت به دور زمین چرخیده است، سپس چرخش به دور مدار خورشیدی را آغاز کرد.

همچنین در این نوشته‌ها، جزئیات جدیدی از آنچه داخل این خودروی برقی وجود دارد، آمده است:

در این خودرو یک مدل اسباب‌بازی از خودرو رودستر برقی  وجود دارد که یک مینی مرد ستاره‌ای نیز توی آن نشسته است. همچنین دستگاه ذخیره‌سازی که در این خودرو تعبیه شده است، شامل یکی کپی از رمان‌های ایزاک آسیموف است. یک پلاک بین قسمت بالایی فالکون و خودروی تسلا وجود دارد که اسم بیش از 600 نفر از کارکنان اسپیس ایکس روی آن نوشته شده است.

هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا
تصویری دیدنی از خودرو برقی رودستر در فضا

چه آینده ای در انتظار خودرو برقی رودستر ایلان ماسک در فضا خواهد بود

با وجود این که ناسا و به گفته ی کارشناسان ناشا مسیر این خودرو از طریق اطلاعات GPS آن مشخص می‌شود اما امکان تغییر آن هم وجود دارد. پیش‌ بینی شده است که به دلیل فشار خورشیدی ، اشعه‌های حرارتی یا فشارهای موجود به مرور زمان خطاها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و البته فراموش نشود که سفر 400 میلیون کیلومتری مرد ستاره‌ ای در فضا هم غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

توضیح بیشتر این که خودرو برقی رودستر در فضای خارجی جو زمین با شرایط سختی ، از جمله هزاران شهاب‌سنگ کوچک و اشعه‌ های کیهانی خطرناک، مواجه خواهد شد چرا که برخوردهای مکرر با شهاب‌سنگ‌ های کوچک و دیگر زباله‌های فضایی باعث ایجاد تورفتگی و غرشدگی‌ های زیادی روی رودستر خواهد شد اما خطر جدی که رودستر را تهدید می‌کند ، اشعه‌های کیهانی شدید است که می‌تواند این ماشین و مرد ستاره‌ای را به تکه‌های کوچکی تبدیل کند و البته همه مواد ارگانیک این خودرو و آدمک سرنشین آن توسط انواع اشعه‌ های موجود در فضا نابود خواهند شد.

به عبارتی دیگر باید گفت که بر روی زمین ، انسان‌ها و اشیا به لطف اتمسفر و میدان مغناطیسی زمین ، سپر محافظی که در فضا وجود ندارد ، از دست اشعه‌های خورشیدی در امان هستند اما در فضا همه مواد پلاستیکی موجود در رودستر نابود خواهد شد.

هدف ارسال خودرو برقی رودستر به فضا
تصویر دیگری ناسا از خودرو برقی رودستر در فضا

ناگفته نماند که معمولا مواد طبیعی از پیوندهای کربن به کربن و کربن به هیدروژن ساخته می‌شوند. وقتی چیزی را می‌برید درواقع پیوندهای شیمیایی را می‌برید. وقتی اشعه ماورای بنفش قدرتمند باشد، به اندازه کافی انرژی با خود حمل می‌کند که پیوندهای مولکولی را بشکند.

این اشعه‌ ها قدرت این را دارند که به مرور زمان پلاستیک و چرم صندلی رودستر را از بین ببرد تا در نهایت از رودستر چیزی به جز تپه‌ای از فلز اسقاطی و لاستیک ذوب شده باقی نماند.

بخش‌های غیرارگانیک رودستر مانند شاسی آلومینیومی ، باتری لیتیوم یونی و همه شیشه‌های که بعد گذشتن از کنار شهاب‌سنگ‌ها نشکسته باشد، طولانی‌ترین قسمت‌های این خودروی برقی خواهند بود که سالم باقی می‌مانند.

به گفته متخصصان، مواد ارگانیک به کار رفته در رودستر حتی یک سال هم در فضا دوام نمی‌آورد. حتی خود ایلان ماسک نیز تائید کرد که رودستر نمی‌تواند از دست عناصر فضای عمیق جان سالم به در ببرد و در این میان نیز ماسک عنوان کرده است که در هیچ یک از مواد به کار رفته در رودستر برای دوام آوردن در شرایط سخت فضا ساخته نشده است.

هر چند که هدف از ارسال خودرو رودستر برقی به فضا ، قدرت نمایی ، تبلیغات و مهمتر از همه آزمایش های فضایی بوده است اما ، این هدف هر چه که باشد نقطه مقابلش این است که امروز تاثیر تبلیغاتی خودش را برای خودور برقی رودستر تسلا ، کمپانی اسپیس ایکس و بلند پروازی های ایلان ماسک گذاشته است. هدفی که تا به امروز با موفقیت محقق شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا