گوناگون

تدوین سیاست‌های راهبردی آموزش پزشکی در دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تدوین نظام جامع و پیگیری سیاست‌های راهبردی آموزش پزشکی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر حسین دارابی که صبح امروز در افتتاحیه هفتمین جشنواره شهید مطهری در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور یافته بود، با اشاره به فعالیت‌های مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تدوین سیاست‌های راهبردی دانشگاه، اظهارکرد: یکی از مسایلی که در سیاست‌های راهبردی ما مورد توجه قرار گرفته است، تدوین نظام جامع ارزشیابی مستمر اعضای هیئت‌های علمی بالینی است.

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در ارزشیابی افراد از طریق معاونین آموزشی در بیمارستان‌هاست که براساس آن، ارزیابی درونی بخش‌های مختلف دانشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دارابی با اشاره به دیگر اولویت‌های سیاست‌های راهبردی این دانشگاه تاکید کرد: در راستای تحقق این سیاست‌ها، مدیران گروه ملزم به ارائه برنامه آموزشی خود به ما هستند تا بتوانیم نظامی جامع در آموزش ایجاد کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بحث اخلاق، آن را مهمترین شاخصه اعضای هیئت‌های علمی دانست و افزود: نباید اعضای هیئت علمی به گونه‌ای برخورد کنند که فرد بیمار به عنوان یک ابزار تلقی و جایگاه انسانی او فراموش شود.

دارابی با اشاره به بخش تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در پذیرش دانشجو در این دوره‌ها، براساس تعیین شاخص‌ها و اولویت‌های توسعه کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی و براساس نیاز دانشگاه اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مسایل مهم پایان‌نامه‌های دانشجویی است که باید منطبق بر نیازهای جامعه باشد.

دارابی تاکید کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه معاونت آموزشی انجام خواهد گرفت، تدوین نظام آموزش مداوم در دانشگاه برای به روز ‌رسانی اطلاعات اساتید و دانشجویان است که در این خصوص دوره‌های کوتاه مدت و مجازی در دانشگاه ایجاد شده و 25 تا 30 درصد فرایند آموزشی ما به صورت الکترونیک دنبال خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت‌های آموزشی آزاد در حیطه بهداشت و درمان، آن را معضلی بزرگ دانست و گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در سیاست‌های راهبردی، ساماندهی اقدامات آموزشی آزاد خواهد بود که در حال حاضر شکل بدی به خود گرفته است.

دارابی با بیان این که در حال حاضر سن ارتقای اعضای هیئت علمی رو به کاهش است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرایند آموزش پس از رسیدن به هیئت علمی متوقف شده و ما مدلی برای توسعه دانش و تعریف جایگاه‌های بالاتر در دانشگاه نداریم؛ در این راستا نیز براساس پیگیری‌های انجام شده، عناوینی مانند استاد ممتازی و… ایجاد شده است.

وی همچنین از اجرای کامل آئین‌نامه‌ها در سیاست‌های راهبردی جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و اظهار کرد: به دنبال کاهش فعالیت‌های غیرانتفاعی در مراکزغیرآموزشی هستیم، چرا که این فعالیت‌ها آسیب‌هایی به دنبال داشته و باعث افت رنکینگ دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره شهید مطهری اظهار کرد: آموختن زکات علم بوده و فرایند علم‌آموزی و یاددهی در دانشگاه‌ها ادامه یافته است؛ دانشجویان افرادی هستند که به عنوان عناصری پاک و با امیدی زیاد وارد دانشگاه می‌شوند که در این فرآیند قرار گیرند.

وی ادامه داد: پایه و اساس دانشگاه‌ها با آموزش نهادینه شده و علاوه برآن امر پژوهش نیز جزو حیطه‌های آموزشی به حساب می‌آید.

دارابی امر آموزش را بسیار خطیر توصیف کرد و افزود: وظیفه سنگینی برعهده اساتید دانشگاهی وجود دارد و ما به دنبال این هستیم که خروجی دانشگاه افرادی سالم باشند و بتوانند براساس باورهای دینی وارد کار شوند و نیاز جامعه را برطرف نمایند.

وی تاکید کرد: در وزارت بهداشت کیفیت آموزش کلید موفقیت ادارات آموزشی عنوان شده و متاسفانه نقش پررنگ آموزش در سال‌های گذشته به حاشیه رفته است که انتظار داریم این جایگاه ارتقاء یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا