گوناگون

تشکیل مجدد کارگروه زیارت در مشهد

استاندار خراسان رضوی از فعالیت 310 شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان، شب گذشته در نشست خبری با موضوع دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان خراسان رضوی اظهار کرد: قبل از سفر رئیس‌جمهور به استان، هزاران صفحه گزارش درباره مشکلات استان و هم‌چنین گزارش تصویری از صحنه‌هایی که در استان ما واقع می‌شود، تهیه شد.

وی افزود: نتیجه تلاش‌های انجام شده، سفر خوب هیئت دولت به 28 شهرستان استان بود. دولت با مسائل استان از نزدیک آشنا شدند، وقتی ما در بعضی آمارها بیان می‌کردیم که از متوسط کشور کمتر هستیم به علت تصوری که از استان و مشهد در ذهن دارند، کسی باورش نمی‌شد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مجموعه تفاهم‌نامه‌ها در تاریخ 30. 6. 93 به تأیید نهایی رسید و ابلاغ شد. در سفر هیئت دولت به استان 129 پروژه تأیید شده بود و در رفت و برگشت به تهران، به 131 پروژه رسید. برای این پروژه‌ها 723 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که 551 میلیارد تومان مربوط به سال 93 و 172 میلیارد تومان مربوط به سال 94 است.

رشیدیان اضافه کرد: از این تعداد، 108 پروژه باید تا اسفند 93 به اتمام برسد و 23 پروژه برای شش‌ماهه اول سال 94 پیش‌بینی شده است. بر این اساس باید تا اسفند ماه علاوه بر پروژه‌هایی که در استان براساس برنامه سال 93 ابلاغ شده بود، این تعداد اضافه بر آنها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس ابلاغ رئیس‌جمهور، ایشان اسفند ماه برای کنترل پروژه‌ها به مشهد سفر خواهند کرد. در این پروژه‌ها پنج بیمارستان، سه سد و موارد دیگری مثل تکمیل خط یک قطار شهری مشهد، فاضلاب سبزوار، بهره‌برداری از راه‌آهن خواف تا مرز افغانستان، تکمیل آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، کنارگذر قوچان، موزه زمین‌شناسی مشهد، استادیوم پنج‌هزار نفری تربت حیدریه، رفع تنش آب مشهد، تأمین آب شرب روستاهای استان خراسان رضوی، طرح‌های هادی روستایی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به جمع‌بندی مصوبات هیئت دولت در سفر استانی خود به خراسان رضوی پرداخت و بیان کرد: در پروژه‌هایی که مصوب شد، بیشترین تعداد آنها به ترتیب به عمران و مسکن با اعتبار 2188 میلیارد ریال، حمل‌ونقل با اعتبار 1445 میلیارد ریال، منابع آب با اعتبار 7. 1110 میلیارد ریال و انرژی با اعتبار 7. 1082 میلیارد ریال است. علاوه بر این در جلسه 16شهریور92 نیز چند مصوبه داشتیم که هفت مصوبه آن به مشهد مربوط بود. از جمله، حاشیه‌نشینی، طرح‌های بلندمدت برای انتقال آب به استان، بازسازی بافت فرسوده.

رشیدیان هم‌چنین به برخی دیگر از مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور اشاره و خاطرنشان کرد: مصوب شد تا از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به تکمیل خط دو قطار شهری مشهد تأمین اعتبار شود. در بازدید آقای روحانی از تونل خط دو قطار شهری، عوامل و کارشناسان وعده دادند که تا سال 96 به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: بنزین و گازوئیل یورو 4، از ماه آینده به مراکز توزیع سوخت در مشهد تحویل داده می‌شود. هم‌چنین مباحثی در رابطه با برقی کردن راه‌آهن مشهد – تهران و راه‌آهن مشهد – بجنورد – گرگان مطرح شد. علاوه بر این قطار شهری مشهد به گلبهار از محل فاینانس چین تأمین اعتبار خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: پنج هزار دستگاه تاکسی سمند برای شهر مشهد اختصاص می‌یابد که 20 میلیون وام با سود 15 درصد در اختیار صاحبان تاکسی برای جایگزینی قرار خواهد گرفت. دویست دستگاه اتوبوس با همکاری شهرداری خریداری می‌شود که پنجاه درصد هزینه آن را دولت و پنجاه درصد شهرداری پرداخت خواهد کرد.

در ادامه این نشست استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالات خبرنگاران، گفت: بیش از 310 شرکت سرمایه‌گذاری خارجی از اسفندماه سال گذشته تا مردادماه امسال، در استان ما ثبت شرکت کردند. این نشان‌دهنده ظرفیت مناسب استان ما برای جذب سرمایه‌گذاری است. ما باید با واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، از این سرمایه‌ها در جهت حل مسائل استان استفاده کنیم.

رشیدیان هم‌چنین از تشکیل مجدد کارگروه زیارت با شکلی متفاوت و تنها مختص مشهد خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری مصوبات هیئت دولت، خاطرنشان کرد: ما بلافاصله بعد از سفر، کمیته‌ای تشکیل دادیم تا تمام وعده‌هایی که وزرا در سفرهای استانی و جلسات داده‌اند، همه را فهرست کردیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری دکتر جمشیدی، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار، گفت: پروژه‌های مصوب دولت در این سفر سه دسته بودند که دسته اول آنها پروژه‌های ملی در بودجه 93 هستند که دارای عنوان خاص خراسان رضوی است که 290 میلیارد تومان در سال 93 و 158 میلیارد تومان در سال 94 است با 23 پروژه.

وی افزود: پروژه‌های دیگری هستند که به نام استان ما نیستند اما خراسان نیز در زمره آنها قرار می‌گیرد که تعداد آنها 53 پروژه با اعتبار 209 میلیارد تومان برای سال 93 و 14 میلیارد تومان برای سال 94 است. هم‌چنین دسته دیگر پروژه‌هایی هستند که دکتر نوبخت باید آنها را ابلاغ کند که 58 پروژه در چهار بخش طرح زیارت، ماده ده قانون تنظیم، ماده دوازده تنظیم بحران و توازن منطقه‌ای است.

جمشیدی اضافه کرد: کل پروژه‌ها 131 عدد است که به‌جز 58 پروژه بقیه آنها در قانون بودجه سال 93 وجود داشته است. در سال گذشته میانگین تخصیص اعتبارات استان 33 درصد بوده است. اما دکتر نوبخت قول دادند تا تمام پروژه‌هایی که مشمول این سفر هستند، ظرف دو هفته آینده هشتاد درصد اعتبار را تخصیص دهند.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جزئیات پنجمین سرشماری عمومی کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: این سرشماری از 5 مهرماه به مدت 40 روز کاری تا 18 آبان ماه برگزار خواهد شد. ما به فعالیت‌های مختلفی که در این بخش انجام می‌شود می‌پردازیم. این سرشماری به صورت مراجعه مستقیم خواهد بود و برای اولین بار از تبلت به‌جای کاغذ استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: زمان اعلام نتایج این سرشماری 31 مرداد 1394 خواهد بود. 920 نفر در آن دخیل هستند که 428 نفر آنها را آمارگیران تشکیل می‌دهند. به‌دلیل این‌که در این سرشماری از شاخص‌های استاندارد استفاده می‌شود می‌توانیم از نتایج آن برای مقایسه با سایر کشورها بهره ببریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا