Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرزنان

تقویت حافظه زنان با انجام حرکات ورزشی چطور امکان‌پذیر خواهد شد؟

طبق جدیدترین تحقیقات صورت گرفته تقویت حافظه زنان با انجام حرکات ورزشی و بصورت کلی فعالیت بدنی امکان پذیر است. در ادامه به بررسی این خبر خواهیم پرداخت. با میهن پست همراه شوید.

طی مقاله ای در نشریه تحقیقات روان شناختی (Journal Cognitive Research) نتیجه آزمایشاتی به چاپ رسید که توسط دکتر استیون موست (Steven Most) از بخش روان شناسی دانشگاه سایت ولز سیدنی استرالیا انجام گرفت. این تحقیق با ۷۴ شرکت کننده شامل ۳۸ زن و ۳۶ مرد با میانگین ۲۰ سال سن در چهار مرحله انجام شد.

تقویت حافظه زنان

آزمایش اول

این آزمایش دو مرحله داشت . افراد به دو گروه تقسیم شد. در مرحله اول از یک گروه خواسته شد تا قبل از زمان یادگیری ۵ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند در صورتی که گروه دوم هیچ فعالیت ورزشی نداشتند. بعد به هر دو گروه تصاویر و نام هایی داده شد تا به خاطر بسپارند.

بعد از ۲۴ ساعت مرحله دوم آزمایش تکرار شد با این تفاوت که تصاویر و نام ها قبل از فعالیت ورزشی گروه اول به به هردو گروه نشان داده شد. گروه دوم در این مرحله باز فعالیتی نداشت.

آزمایش دوم

در آزمایش دوم مرحله دوم آزمایش اول تکرار شد با این تفاوت که از شرکت کنندگان خواستند نخوابند.

آزمایش سوم

در این آزمایش به جای تصاویر قبلی از تصاویر انتزاعی استفاده شد. علت انتخاب تصاویر انتزاعی این بود که شخص پیش زمینه احساسی نسبت به تصویر نداشته باشد. چرا که از نظر روان شناسی تصاویر واقعی نوعی احساس را در انسان بر می انگیزاند و این حس می تواند در به خاطر سپاری تصویر نقش داشته باشد.
نتیجه آزمایش جالب بود:

زنانی که بعد از دیدن تصاویر فعالیت ورزشی داشتند عکس ها و نام ها را بهتر به یاد می آوردند.
در مردان تغییر عمده ای مشاهده نشد.
نتیجه این آزمایش سه مرحله ای باعث شد تا آزمایش چهارم هم انجام شود.

آزمایش چهارم

افراد گروه و فعالیت تغییر نکرد. یعنی همان تصاویر و نام ها را به همان دو گروه شرکت کننده نشان دادند. با این تفاوت که این بار نوع فعالیت ورزشی تغییر داده شد.

با انجام آزمایش چهارم دکتر موست و همکارانش به این نتیجه رسیدند که در زنان فعالیت ورزشی بعد از یادگیری مطلبی باعث تقویت حافظه می شود. این که چرا در مردان این تاثیر مشاهده نشد و همین طور نوع و میزان ورزش موثر بر یادگیری در زنان دو نکته ای است که دکتر موست معتقد است باید آزمایشات بیشتری بر روی آن ها صورت گیرد.

آن چه در تقویت حافظه زنان مسلم است خانم ها برای یادگیری بهتر می توانند بعد از هر مطلبی که یاد می گیرند، فعالیت بدنی داشته باشند و تاثیر آن را در تقویت حافظه شان مشاهده کنند. شاید بد نباشد زنان جوان بعد از کلاس های درسی به کلاس های ورزش بروند یا حداقل مقداری از مسیر برگشت را پیاده روی کنند.

منبع: unsw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا