گوناگون

تلاش‌ها برای ثبت ملی‌ "کارون" آغاز شد

معاون میراث فرهنگی خوزستان در مورد وضعیت ثبت ملی رودخانه کارون گفت: ثبت ملی رودخانه کارون بین سه استان مشترک است، چراکه رودخانه کارون فقط همین بخشی که از اهواز می‌گذرد نیست.

عاطفه رشنویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان با بیان این که قرار است از سرچشمه تا حوضه آبریز کارون بررسی و ثبت ملی شود، توضیح داد: هر سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، و کهگیلویه و بویراحمد در حال همکاری هستند تا کارون را به ثبت ملی برسانند.

رشنویی با اشاره به این که ثبت منابع عظیم طبیعی یک مقدار زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده ثبت ملی کارون یک ماه است که شروع به کار کرده اما تا چند ماه کار ثبت آن طول می‌کشد تا تعیین حریم و کارهای قانونی آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که این اجازه وجود دارد تا مناظر و مزایای طبیعی که در طول تاریخ برای بشر تأثیرگذار بوده‌اند ثبت ملی شوند، اظهار کرد: رودخانه کارون نیز به واسطه گذر از دشت‌های پر آب خوزستان، استقرارهایی که در طول تاریخ در کنار آن صورت گرفته، تأثیر آن در به وجود آمدن شهر شوشتر و اهواز و اتفاقاتی که برای بارگیری کشتی‌ها در دوره قاجار رخ داده قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

او درباره ضوابط آثار طبیعی که ثبت می‌شود، توضیح داد: ضوابط ثبت آثار طبیعی با ضوابط ثبت محوطه‌ها و بناهای تاریخی کاملا متفاوت است. مثلا در یک رودخانه کارهایی همچون پل زدن، بهره‌برداری و استفاده از رودخانه برای ثبت مورد نیاز است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا