گوناگون

تلاش برای تحقق سبک زندگی اسلامی اقدامی مؤثر برای افزایش جمعیت است

عباس کیفی بجستانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تلاش در جهت تحقق سبک زندگی اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری از جمله اقدامات موثر در افزایش جمعیت جوان کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: روند کاهش جمعیتی ایران اسلامی در سه سخنرانی و رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری نشان از این دارد که بی‌توجهی به این مهم می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی برای نظام اسلامی را به بار آورد.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی گفت: داشتن جمعيت جوان، بانشاط و تحصيلكرده در كشور یکی از فاکتورهای مهم در حفظ و تقویت جامعه اسلامی محسوب می شود چرا که نسل جوان، علاوه بر داشتن شجاعت و امید، نشاط و تحرك در جهت پیشرفت کشور و جامعه اسلامی را نیز دارد.

کیفی بجستانی با بیان این که در روايات متعددي، بر كميت و تكثير اولاد، تأكيد و سفارش شده است، اظهارداشت: امام صادق(ع)، از قول رسول خدا(ص) فرمود: فرزندان خود را زياد كنيد تا فردا به واسطه (كثرت) شما بر ديگر امم افتخار نمايم.

این مدرس دانشگاه افزود: افزايش جمعيت، نه‌ تنها مشكلات اقتصادي و گرفتاري ايجاد نمي‌كند، بلكه ازدياد جمعيت در توانمندي، قدرت نظامي و اقتصادي و… كشور نقش مهمي ايفا مي‌كند.

وی اقدامات مؤثر در راستای افزایش جمعیت کشور را تشویق جوانان به ازدواج و تسهیل آن، پایین آوردن سن ازدواج به منظور رسیدن به زمان مناسب برای فرزندآوری، تشویق خانواده‌ها به سبک زندگی ‌اسلامی، پیشگیری از بالا رفتن آمار طلاق، کاهش زمان تحصیل به منظور وارد شدن به حوزه‌ اشتغال و تشکیل زندگی خانوادگی، آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی به جوانان، تضمین سلامت مادر و کودک، احساس امنیت خانواده برای فرزندآوری و… برشمرد.

کیفی بجستانی اضافه کرد: از جمله آثار و پيامدهاي منفي كاهش جمعيت، تغيير ساختار جمعيتی و به اصطلاح پير شدن جمعيت كشور و در نتيجه عدم رشد و توسعه اقتصادي است.

به گفته وی با كاهش و رشد منفي جمعيت، جمعيت جامعه پير مي شود و از نشاط و سرزندگي لازم برخوردار نخواهد بود؛ زيرا جوانان مايه پويايي و سرزندگي جوامع هستند و غالب نوآوري ها، خلاقيت ها و نيز جهش هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي توسط نيروهاي جوان به منصه ظهور مي رسد.

این مدرس معارف اسلامی تصریح کرد: خانواده هاي کم جمعيت ممکن است ثروتمند شوند، اما ثروتمند شدن آنان، از فقير ماندنشان خطرناک تر است.

کیفی بجستانی تأکید کرد: وقتی که مقام معظم رهبری فرمودند: کشور بدون جمعیت جوان، یعنی کشور بدون ابتکار و پیشرفت و هیجان و شور و شوق، بنابراین، برنامه حیاتی تکثیر نسل باید به طور جدی دنبال و پیگیری شود.

وی اضافه کرد: همه مردم باید بر اساس رهنمودهای ارزشمند مقام عظمای ولایت حرکت کنند و این رهنمون ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار گیرند.

عضو جامعه قاریان قرآن کشور با اشاره به این که يكي از موانع ازدواج به‌هنگام، وجود قيد و بندها و تشريفات زائدي است كه مانع ازدواج شده و يا سن ازدواج را افزايش مي‌دهد، اظهار داشت: اسلام به برداشتن قيد و بندها و موانع ازدواج توصيه و به ساده برگزار كردن آن تشويق کرده است؛ براي نمونه، به كم بودن مهريه توصيه شده است، حديث شريف مى‌فرمايد: بهترين زنان شما آنانند كه زيباتر و كم مهريه‌تر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا