Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

توانایی عجیب ماهی archerfish در یادگیری و تشخیص چهره‌ !

توانایی عجیب ماهی archerfish در یادگیری و تشخیص چهره‌ موضوعی است که دانشمندان را به تعجب و تحقیق بیشتر بر روی این گونه از ماهی وا داشته است. محققان دریافته‌اند گونه‌ای از ماهی‌های مناطق حاره‌ای توانایی حیرت‌انگیزی در تمایز قایل شدن میان چهره انسان‌های مختلف دارند. این نخستین بار است که چنین توانمندی در نزد ماهی‌ها کشف می‌شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ماهی archerfish به خاطر متفاوت بودنش در بین سایر گونه های هم نوع خود باعث شده است که تحقیقات بر روی مغز این ماهی توسط تیمی مجرب از محققان دانشگاه آکسفورد بریتانیا و کوینزلند استرالیا انجام شود. که در این میان آن ها دریافته‌اند که گونه‌ای ماهی موسوم به archerfish توانایی چشمگیری در یادگیری و تشخیص چهره‌ها دارد. نکته حیرت‌انگیزتر این است که چنین تشخیصی با ضریب دقت بالایی انجام می‌شود.

محققان این نوع ماهی archerfish را در زمره خاص‌ترین گونه آبزیان قرار می‌دهند زیرا نحوه شکار کردن آن نیز در نوع خود جالب توجه است. این ماهی با پرتاب آب از دهان خود به سمت حشراتی که در نزدیکی سطح آب پرواز می‌کنند آن‌ها را شکار می‌کند.

ماهی archerfish

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که توانایی تشخیص چهره‌های انسانی توسط  ماهی archerfish به قابلیت‌های تشخیص بصری چشمگیری نیاز دارد و به همین دلیل این گونه ماهی‌ها در زمره متفاوت‌ترین آبزیان قرار می‌گیرد.

محققانی از دانشگاه آکسفورد در تشریح این توانمندی قابل توجه به این واقعیت اشاره می‌کنند که چهره انسان‌ها در موارد زیادی دارای اشتراک متعددی است و این که این گونه ماهی‌ها می‌تواند آنها را از هم تشخیص دهد در نوع خود خیره‌کننده است.

 

منبع    animalia-life

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا