گوناگون

توزیع روزانه 24 هزار لیتر نفت سفید برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع سوخت فسیلی در مناطق عشایری استان از شهریورماه سال جاری شروع شده است.

مجید علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای این‌که در فصل زمستان عشایر استان با مشکلی روبه رو نشوند روزانه 24 هزار لیتر نفت سفید برای ذخیره در مخزن ذخیره نفت در مناطق عشایری توزیع می‌شود.

وی اظهارکرد: از ابتدای سال تاکنون 220 هزار کپسول در اختیار مناطق عشایری قرار داده شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تامین علوفه مورد نیاز دام‌های عشایر در فصل زمستان خاطرنشان کرد: کارخانه خوراک دام و طیور که در حال حاضر در حال تولید کنسانتره با حجم ترکیبی مواد غذایی مورد نیاز دام است در فصل زمستان نیز آماده ارایه علوفه به مناطق عشایری است.

علیپور با اشاره به این‌که تامین آب شرب در مناطق عشایری از وظایف ماست، گفت: در مناطق ییلاقی با بهسازی چشمه‌ها و انتقال آب بوسیله لوله اکثر مناطق عشایر استان از آب مناسب بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: در مناطق قشلاقی ضمن بهسازی چشمه‌ها منابع ذخیره آب برای اکثر خانوارهای عشایری احداث شده است و از طریق تانکرهای سیار آب سالم خریداری و در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شهرک اسکان عشایر آبگندی گفت: این شهرک که از جمله کانون‌های توسعه اسکان عشایری جدید الاحداث است زمینه اسکان حدود 94 خانوار در آن پیش‌بینی شده که در حال حاضر زیرساخت‌های این کانون از جمله جاده دسترسی، جدول گذاری، شبکه آب شرب و شبکه برق کشی انجام شده است.

علیپور افزود: بخشی از سازه‌های آبگیر کشاورزی این شهرک اسکان در دست اجراست اما برای به اتمام رساندن تامین آب کشاورزی به هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به این‌که عشایر استان 12درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهد، تصریح کرد: عشایر استان با داشتن نزدیک به 870 هزار راس دام سالانه 7600 تن گوشت قرمز و 6 هزار تن شیر مصرفی استان را تامین می‌کند و 23 درصد محصولات کشاورزی و باغی نیز توسط عشایر استان تولید می‌شود.

وی با بیان این مطلب که دام عشایر به عنوان یک دام مولد و یک منبع ذخیره ژنتیکی است که از نظر پاکی و ارگانیک بودن نسبت به سایر دام‌ها به دلیل استفاده از گونه‌های متنوع گیاهان دارویی و طبیعی مطلوب‌تر است، اضافه کرد: برای افزایش تولیدات عشایر که سیاست کلی ماست روش‌های افزایش دوقلوزایی، همزمان سازی تولید مثل، افزایش وزن لاشه با به کاربری روش‌های پرواری و هم‌چنین تقویت و احیای مراتع را در دست داریم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا